000000
X
PALESTIN
Jerman Menandatangani €28 Juta Sebagai Tanda Menyokong Pelarian Palestin
Oleh: Abiidah Binti Fadzlan Shahidi
4 Ogos 2023 | 7.38 pagi
AMMAN - Agensi Bantuan dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Pelarian Palestin di Bahagian Timur (UNRWA) dan Kerajaan Jerman, melalui Bank Pembangunan KfW, bulan lepas menandatangani tiga perjanjian untuk menyokong Pelarian Palestin berjumlah €28 juta.

“Kerajaan Jerman akan terus menyokong Pelarian Palestin di seluruh rantau ini. Perjanjian baharu itu akan memberi sumbangan yang besar untuk memperbaiki keadaan hidup di kem-kem Pelarian Palestin. Mereka akan membolehkan UNRWA melabur dalam infrastruktur kem dan memodenkan sistem penyediaan perkhidmatannya. Ini akan menjadikan perkhidmatan UNRWA lebih cekap dan mudah diakses untuk Pelarian Palestin,” kata Oliver Owcza, Ketua Pejabat Perwakilan Republik Persekutuan Jerman di Ramallah.

Dua daripada perjanjian baharu itu, berjumlah €16 juta, akan menyokong kesinambungan Program Serantau untuk Penambahbaikan Keadaan Hidup Pelarian Palestin di Kem (REPAC) yang sedang dijalankan. Pembiayaan REPAC  ini akan menambah baik infrastruktur di kem pelarian Palestin di Lubnan dan Semenanjung Gaza, menyokong pembinaan, lanjutan dan pemulihan infrastruktur sosial, ekonomi dan alam sekitar.

Perjanjian ketiga yang ditandatangani adalah untuk menyediakan €12 juta ke arah fasa kedua program Transformasi Digital dalam Kesihatan dan Pendidikan semasa. Projek inovatif ini memberi tumpuan kepada pendigitalan elemen utama perkhidmatan kesihatan dan pendidikan UNRWA di seluruh Jordan, Semenanjung Gaza, Tebing Barat dan Lubnan.

Tamara Alrifai, Pengarah Perhubungan Luar dan Komunikasi UNRWA, berkata, “Saya amat berterima kasih kepada Jerman atas perjanjian baharu ini yang akan membantu memperbaiki keadaan hidup Pelarian Palestin di seluruh rantau ini dan akan membolehkan UNRWA membuat pelaburan infrastruktur penting. Di samping itu, fasa baharu program pendigitalan akan membantu UNRWA melaksanakan strategi transformasi digitalnya dalam bidang kesihatan dan pendidikan.”

Objektif program REPAC adalah untuk terus memperbaiki keadaan hidup orang yang terjejas akibat krisis berterusan di dalam dan berhampiran kem Pelarian Palestin di rantau ini. Ahli komuniti perkhemahan terlibat dalam mengenal pasti isu yang perlu ditangani melalui program sebagai sebahagian daripada proses penambahbaikan kem pelarian. Perjanjian yang ditandatangani:

15 juta Euro akan menambah baik infrastruktur di kem Burj Barajneh, Rashidieh dan Beddawi di Lubnan, serta di Bandar Gaza dan kem Deir El-Balah di Semenanjung Gaza.

Fasa kedua program Transformasi Digital dalam Kesihatan dan Pendidikan akan memberi tumpuan kepada pelaksanaan berterusan dan pengembangan perisian kesihatan UNRWA baharu (EMR). Projek ini juga menyokong penambahbaikan perkakasan dan infrastruktur sekolah UNRWA terpilih di Lubnan dan Tebing Barat, serta pelaburan perisian dalam ekosistem digital Program Pendidikan UNRWA.

REPAC dan program Transformasi Digital dalam Kesihatan dan Pendidikan dibiayai oleh Kementerian Persekutuan Jerman bagi Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (BMZ) dan disampaikan melalui rakan pelaksananya KfW Development Bank.

Pada tahun 2022, Kerajaan Jerman merupakan penderma kedua terbesar Agensi, setelah menyumbang €190 juta kepada Belanjawan Program Agensi, Rayuan Kecemasan, Rayuan Pemulihan Awal Kemanusiaan wilayah Palestin yang dijajah melalui projek yang berbeza. Jerman telah menjadi ahli Suruhanjaya Penasihat UNRWA sejak 2005.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,670,177
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....