000000
X
PALESTIN
Riyad Mansour Menegaskan Perlu Genjatan Senjata untuk Keamanan
Oleh: Nur Khairunnisa Binti Mohamad
10 Januari 2023 | 10.10 pagi
NEW YORK - Keutamaan segera di Gaza mestilah menyelamatkan nyawa orang awam kata Presiden Perhimpunan Agung PBB. Beliau berkata demikian pada hari Selasa lalu, ketika berkumpul untuk membincangkan penggunaan kuasa veto oleh Amerika Syarikat dalam Majlis Keselamatan bulan lalu sebelum meluluskan resolusi mesyuarat mengenai Gaza pada 22 Disember.

UNSC menerima pakai resolusi 2720 akhir bulan lalu yang menyeru agar akses dan syarat kemanusiaan yang selamat, tanpa halangan dan diperluaskan untuk menamatkan permusuhan.

Pada April lalu, Perhimpunan Agung PBB memutuskan untuk bermesyuarat secara automatik dalam tempoh 10 hari, jika veto digunakan dalam Majlis Keselamatan oleh salah seorang daripada lima anggota tetapnya.

Pemerhati Tetap Negara Palestin Riyad Mansour, berkata pada mesyuarat UNGA hari ini bahawa dia berdiri di hadapan perhimpunan mewakili orang yang dibunuh, dengan keluarga terbunuh keseluruhannya, lelaki dan wanita ditembak di jalanan, serta beribu-ribu yang diculik, diseksa, dihina. Kanak-kanak juga dibunuh, dipotong diseksa dan menjadi yatim piatu.

Dia berkata tiada sesiapa harus menanggung keganasan sedemikian dan ia mesti dihentikan.

Tiada siapa yang boleh memahami bahawa Majlis Keselamatan masih dihalang daripada menyeru gencatan senjata kemanusiaan segera. Tambahnya lagi, 153 Negara dalam Perhimpunan Agung telah menyeru untuk itu, bersama-sama dengan Setiausaha Agung PBB, tambah Pemerhati tetap Negara Palestin.

 Bagaimana anda boleh mendamaikan kekejaman dan memveto seruan untuk menamatkan perang yang membawa kepada suruhanjaya mereka soalnya.

Negara Palestin telah lama menyokong cadangan daripada Perancis dan Mexico untuk penggantungan kuasa veto dalam kes kekejaman besar-besaran apabila jenayah pembunuhan beramai-ramai, jenayah terhadap kemanusiaan dan jenayah perang secara besar-besaran dilakukan.

Beliau berkata lagi serangan terhadap rakyat Palestin di Gaza, menunjukkan betapa pentingnya cadangan ini. Menyokong gencatan senjata segera adalah satu-satunya tindakan moral, sah dan bertanggungjawab.

Dalam tempoh 90 hari terakhir ini, 11 rakyat Palestin telah terbunuh setiap jam, termasuk tujuh wanita dan kanak-kanak, katanya kepada Perhimpunan, kata Mansour.

Ini bukan mengenai keselamatan Israel, ini tentang kemusnahan Palestin. Kepentingan dan objektif kerajaan Israel yang ekstremis ini jelas dan tidak serasi dengan kepentingan dan objektif mana-mana negara yang menyokong undang-undang dan keamanan antarabangsa.

Beliau menegaskan bahawa keselamatan tidak akan datang melalui kematian, kemusnahan dan penghapusan etnik rakyat Palestin.

Palestin berada di sini untuk tinggal, dan mengisytiharkan:

 “Jangan menyeru kepada keamanan dan menyebarkan api. Jika anda mahukan keamanan, mulakan dengan gencatan senjata. Sekarang.”
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,628,375
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....