000000
X
PALESTIN
Kebebasan Bersuara Dilarang di Universiti Israel
Oleh: Abiidah Binti Fadzlan Shahidi
18 Julai 2023 | 11.30 pagi
TEL AVIV - Kebebasan bersuara di universiti Israel telah dihalang secara serius dengan kelulusan Jawatankuasa Perundangan Menteri Israel malam semalam terhadap draf undang-undang yang bertujuan mengharamkan aktiviti politik pelajar Palestin di Universiti Israel dengan alasan "menyokong organisasi pengganas."

Rang undang-undang, yang dikemukakan oleh ahli Knesset Limor Son Har-Melech dari parti perkauman Otzma Yehudit, menyeru untuk menutup organisasi pelajar di universiti yang menyatakan sokongan untuk "tindakan atau aktiviti pengganas atau organisasi pengganas."

Menteri Pendidikan Israel, Yoav Kish pula  mendakwa bahawa institusi akademik telah menjadi "platform utama untuk menghasut" warga Israel. 

Pelajar Palestin di universiti Israel banyak terlibat dalam protes yang diadakan di kampus terhadap tindakan perkauman dan kejam Israel di wilayah yang diduduki.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,662,909
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....