000000
X
PALESTIN
Pihak Berkuasa Meminta Rejim Israel untuk Menggandakan Aktiviti Ketenteraan di Jenin
Oleh: Abiidah Binti Fadzlan Shahidi
10 Julai 2023 | 9.45 malam
Sumber media Ibrani mendedahkan bahawa Pihak Berkuasa Palestin secara rasmi meminta kerajaan rejim untuk menggandakan aktiviti ketenteraannya di bandar Jenin supaya ia dapat mengerahkan pasukannya untuk mengejar pejuang pembebasan dengan tujuan mengehadkan aktiviti mereka menentang tentera rejim Israel. 

Wartawan terkenal "Israel" Yoni Ben Menachem menerbitkan ciapan kepadanya dalam bahasa Ibrani di akaun Twitternya dengan berkata: "Pihak Berkuasa Palestin menyeru Israel untuk meneruskan aktiviti anti-keganasan di Jenin sebanyak mungkin untuk memudahkan penempatan semula pasukannya secara haram di kawasan Jenin."

Tweet Ben Menachem itu disertakan gambar Menteri Hal Ehwal Awam dan Setiausaha Pertubuhan Pembebasan, Hussein al-Sheikh bersama gambar ketua Agensi Keselamatan Negara rejim, Menteri Tzachi Hanegbi, yang menunjukkan wujudnya komunikasi yang kukuh antara kedua-duanya untuk menyelaraskan usaha keselamatan. 

Mengesahkan apa yang ditulis Ben Menachem, pegawai kanan Israel mendedahkan kemungkinan tanda-tanda aktiviti aparat Pihak Berkuasa Palestin di bandar Jenin, di Tebing Barat yang dijajahi di utara selepas pencerobohan Israel baru-baru ini terhadapnya. 

Para pegawai memberitahu Saluran Ibrani 13 bahawa pasukan keselamatan PA tiba dengan jip berperisai untuk melawat Jenin setelah sekian lama menghentikan operasi.

Sementara Hebrew Channel 12 melaporkan bahawa Presiden Pihak Berkuasa, Mahmoud Abbas, mengarahkan pasukan dan pengawal peribadinya untuk ditempatkan di bandar Jenin. Ehud Iari, pakar dalam hal ehwal Arab di saluran itu, berkata: "Matlamat sebenar Pengawal Presiden PA memasuki Jenin adalah untuk mendapatkan semula kawalan ke atas bandar dan kem berikutan tamatnya operasi ketenteraan Israel." 

Beliau menambah: "Abbas mengeluarkan arahannya semasa sesi tertutup yang diadakan Khamis lalu di ibu pejabat daerah itu dan meminta pasukannya untuk ditempatkan di bandar itu dan mengetatkan kawalan ke atasnya." 

Banyak sumber Palestin mengesahkan bahawa apa yang dipromosikan oleh pihak berkuasa bahawa tujuan penempatan adalah untuk melindungi tokoh diplomatik Barat yang akan melawat bandar dan kem itu adalah kenyataan yang tidak benar.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,672,399
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....