000000
X
PALESTIN
Tentera Israel Tembak Kepala Kanak-kanak Palestin
Oleh: Rusydan Yusup
5 Jun 2023 | 10.12 pagi
Seorang kanak-kanak Palestin berusia dua tahun mengalami kecederaan parah selepas ditembak di kepala oleh tentera Israel di Tebing Barat.

Menurut agensi berita Wafa, kanak-kanak itu ditembak di kepala ketika sedang duduk di dalam kereta bersama bapanya yang berusia 40 tahun di hadapan rumah mereka.

Kanak-kanak itu telah diterbangkan ke hospital Sheba Israel dengan helikopter dan kini berada dalam keadaan kritikal, manakala bapanya, yang ditembak di lengan, dibawa ke hospital di Ramallah.

Aktivis tempatan Palestin, Bilal Tamimi, memberitahu Wafa bahawa kanak-kanak itu ditembak di kepala dalam serbuan yang dilakukan oleh tentera Israel ke atas kampung itu.

Pihak tentera berkata mereka sedang membuka penyiasatan ke atas tembakan itu, dengan mengatakan ia "menyesali kemudaratan yang menimpa mereka yang tidak berperang" dan mengatakan bahawa mereka menggunakan "segala kuasa untuk mencegah kejadian sedemikian."

Sementara itu, Naji Tamimi, ketua Majlis Kampung Nabi Saleh berkata, tentera Israel mengunci pintu besi di pintu masuk kampung dan terus menceroboh beberapa kawasan kejiranan dan melepaskan tembakan ke arah penunjuk perasaan.

Ketegangan telah meningkat di seluruh Tebing Barat selama berbulan-bulan, di tengah-tengah serbuan Israel ke atas bandar-bandar Palestin.

Lebih 155 rakyat Palestin telah dibunuh oleh tentera Israel tahun ini, termasuk 26 kanak-kanak, menurut angka Palestin. Tahun lalu dianggap paling maut bagi Tebing Barat yang dijajah sejak tahun 2015, tetapi angka kematian tahun ini sudah melebihi jumlah mereka yang terbunuh pada 2022.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,673,133
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....