000000
X
PALESTIN
UNRWA: Beberapa Negara Kurangkan Bantuan kepada Rakyat Palestin
Oleh: Rusydan Yusup
27 Mei 2023 | 11.33 pagi
Agensi Bantuan dan Kerja Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Pelarian Palestin (UNRWA) berkata semalam bahawa beberapa negara, yang tidak dinamakannya, telah memaklumkan bahawa mereka akan mengurangkan dengan ketara bantuan kewangan yang mereka berikan kepada organisasi itu.

Terdapat beberapa negara yang memaklumkan UNRWA bahawa mereka mengurangkan bantuan kewangan mereka dengan peratusan yang besar, kata Adnan Abu Hasna, jurucakap UNRWA, dalam satu wawancara radio menurut agensi berita Sawa.

Beliau menunjukkan kewujudan hubungan dan hubungan baharu dengan penderma Arab memandangkan keperluan pelarian yang semakin meningkat dan peningkatan bilangan mereka.

Abu Hasna menyentuh persidangan Jawatankuasa Penasihat yang akan diadakan di ibu negara Lubnan, Beirut, bulan depan, menegaskan ia amat penting memandangkan kehadiran penderma dan negara tuan rumah.

Jelasnya, defisit kewangan yang dialami agensi PBB itu sangat besar dan membimbangkan.

Abu Hasna menambah bahawa walaupun mempunyai sokongan politik yang teguh terhadap agensi itu dan pembaharuan mandatnya selama tiga tahun, terdapat penurunan dalam derma di lapangan.

UNRWA telah diwujudkan pada tahun 1949 oleh mandat PBB untuk berkhidmat kepada pelarian Palestin di Jordan, Lubnan, Syria, Semenanjung Gaza, Tebing Barat dan Baitul Maqdis. Ia menyokong kira-kira 5.9 juta pelarian Palestin.

Selama bertahun-tahun, Israel telah melobi keras agar UNRWA ditutup kerana ia adalah satu-satunya agensi PBB yang mempunyai mandat khusus untuk menjaga keperluan asas pelarian Palestin. Jika agensi itu tidak lagi wujud, hujah Israel, maka isu pelarian mesti tidak wujud lagi, dan hak sah untuk pelarian Palestin untuk kembali ke tanah mereka akan menjadi tidak diperlukan. Israel telah menafikan hak untuk kembali itu sejak akhir 1940-an, walaupun keanggotaannya sendiri dalam PBB telah disyaratkan apabila pelarian Palestin dibenarkan pulang ke rumah dan tanah mereka.

UNRWA bergantung hampir sepenuhnya kepada derma sukarela daripada negara anggota PBB, menjadikannya sangat terdedah kepada kumpulan pelobi pro-Israel yang berpengaruh di pelbagai ibu kota utama.

Agensi itu menghadapi masalah kewangan yang teruk semasa Presiden AS Donald Trump berkuasa apabila pentadbirannya menghentikan sama sekali derma pada 2018. Walaupun beberapa dana ini kemudiannya dikembalikan, mereka gagal mengisi jurang pembiayaan.

Emiriah Arab Bersatu (UAE) kemudiannya mengurangkan secara mendadak pembiayaan kepada badan itu pada 2020. Sami Mshasha berkata bahawa UAE menderma $51.8 juta kepada UNRWA pada 2018 dan sekali lagi pada 2019, tetapi pada 2020 ia memberikan agensi itu hanya $1 juta. Hal ini berlaku ketika UAE mula melakukan normalisasi hubungan dengan pihak penjajah, menandatangani apa yang dipanggil sebagai Perjanjian Ibrahim (Abraham Accord)  pada September tahun yang sama.

UK juga mengurangkan separuh dananya untuk UNRWA daripada £42.5 juta ($57.2 juta) pada 2020 kepada £20.8 juta ($28 juta) pada 2021. UK ialah penderma ketiga terbesar kepada UNRWA pada 2020, tetapi pemotongan itu menyebabkannya jatuh di tangga kedua dalam senarai penyumbang terbesar.

Bagi Malaysia, sumbangan boleh disalurkan kepada Aman Palestin yang mempunyai ibu pejabat sendiri di Gaza, menjamin sumbangan sampai terus kepada pihak diperlukan dengan kadar segera. Setakat ini Aman Palestin telah berjaya membantu ribuan rakyat Palestin disamping menaja projek-projek untuk maslahah rakyat Palestin seperti Malaysia Quran School dan Masjid Imam Shafie.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,668,930
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....