000000
X
PALESTIN
China Minta Israel Henti Ceroboh Bumi Palestin
Oleh: Rusydan Yusup
26 Mei 2023 | 4.04 petang
China telah meminta Israel untuk menghentikan pencerobohan  wilayah dan sumber Palestin. Seruan ini datang rentetan tindakan Tel Aviv yang berterusan membenarkan dan meluluskan pembinaan petempatan haram Yahudi di bumi Palestin.

Bercakap kepada Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) semalam, Geng Shuang, timbalan Wakil Tetap China ke PBB, menyatakan bahawa "sejak awal tahun ini, Israel terus memajukan tindakan unilateral untuk meluluskan pemulangan, membina petempatan baharu dan menghalalkan penempatan."

Menegaskan bahawa pembinaan dan aktiviti penempatan sedemikian melanggar undang-undang antarabangsa dan Resolusi Majlis Keselamatan PBB 2334, beliau menyatakan pendirian Beijing untuk "menggesa Israel menghentikan segera tindakan ini dan berhenti menceroboh tanah dan sumber rakyat Palestin".

Shuang juga menegaskan bahawa "status quo sejarah tapak suci agama di Baitul Maqdis mesti dihormati dan dipertahankan", mengatakan bahawa Menteri Keselamatan Negara Israel, Itamar Ben-Gvir "menimbulkan ketegangan baru" dengan menyerbu pekarangan Masjid Al Aqsa untuk kali kedua tahun ini dan mengisytiharkan hak milik Israel ke atas tapak suci Islam itu.

“Mengenai isu tapak suci agama, Israel mesti menghentikan provokasinya, menjamin hak beribadah untuk orang Islam, menegakkan keamanan dan ketenteraman tapak suci agama, dan menghormati hak penjagaan Jordan (ke atas al-Aqsa),” tegasnya.

Shuang juga menarik perhatian kepada fakta bahawa ketegangan dan pertempuran antara tentera Israel dan kumpulan pejuang Palestin "telah berulang sejak beberapa tahun kebelakangan ini, menunjukkan sepenuhnya bahawa proses damai yang tertangguh sekian lama tidak dapat dikekalkan, pengurusan krisis yang tidak menyeluruh tidak akan kekal, dan penyelesaian yang komprehensif dan adil tidak boleh digantikan.”

Beliau menunjukkan peranan China yang semakin meningkat dalam isu itu, bersama pihak lain di rantau ini, dan kemungkinan untuk mengatasi Amerika Syarikat (AS) sebagai kuasa perantara dan hegemoni. Dikatakan merujuk kepada AS, beliau menyatakan bahawa "negara yang mempunyai pengaruh besar ke atas pihak-pihak yang berkenaan harus membuat usaha konkrit untuk memajukan proses damai Timur Tengah dan tidak seharusnya menghalang Majlis Keselamatan secara tidak wajar daripada mencapai konsensus minimum mengenai isu Palestin-Israel. ".

Kenyataan diplomat China itu dibuat ketika kerajaan Israel semalam meluluskan cadangan belanjawan negara untuk 2023-2024, yang memperuntukkan sekitar 3.5 bilion syikal Israel ($941 juta) untuk projek penempatan haram dan menaik taraf infrastruktur mereka.

Anggaran semasa melaporkan bahawa terdapat kira-kira 700,000 pendatang haram Yahudi yang tinggal di 164 petempatan dan 116 pos di Tebing Barat  dan Baitul Maqdis Timur. Angka ini akan berkembang berikutan Tel Aviv sering meluluskan beribu-ribu lagi unit penempatan.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,668,932
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....