000000
X
PALESTIN
Presiden Mahmoud Abbas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif PLO
Oleh: Mohd Qutaibah Bin Ismail
5 Mei 2023 | 9.15 pagi
Presiden Mahmoud Abbas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) malam tadi di ibu pejabat presiden di Ramallah.

Pertemuan itu mengutuk sekeras-kerasnya pembunuhan beramai-ramai Israel di Nablus pagi semalam, yang meragut nyawa tiga rakyat Palestin, selain pembunuhan seorang wanita muda Palestin lewat semalam di bandar Huwara.

Mesyuarat itu juga menyatakan kerajaan Israel bertanggungjawab atas pembunuhan tahanan Palestin, Khader Adnan, yang meninggal dunia secara tragis selepas 87 hari mogok lapar sebagai membantah penahanannya yang tidak ditentukan tempohnya, tanpa tuduhan atau perbicaraan oleh pihak berkuasa pendudukan Israel.

Jawatankuasa Eksekutif itu menegaskan bahawa peningkatan pencabulan pendudukan terhadap rakyat Palestin memerlukan pendirian serius dari pihak masyarakat antarabangsa dengan mengenakan sekatan ke atas kerajaan Israel, dengan mengaktifkan mekanisme pendakwaan terhadap Israel, terutamanya di hadapan Mahkamah Jenayah Antarabangsa.

Jawatankuasa Eksekutif itu menyeru masyarakat antarabangsa untuk segera campur tangan untuk melindungi rakyat kita dan hak negara kita serta menghentikan pencabulan harian Israel di Palestin.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,672,563
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....