000000
X
PALESTIN
Amnesty Serlah Dwistandard Barat Terhadap Palestin
Oleh: Rusydan Yusup
29 Mac 2023 | 1.24 petang
Kemarahan terhadap pencerobohan Rusia ke atas Ukraine tahun lepas telah mendedahkan dwistandard Barat terhadap pencabulan hak asasi manusia di seluruh dunia, kata Amnesty International pada hari Selasa.

Dalam laporan dunia tahunannya bagi tahun 2022, Amnesty menunjukkan apa yang disifatkannya sebagai sikap berdiam diri Barat terhadap pencabulan hak asasi manusia yang lain, termasuk layanan Israel terhadap rakyat Palestin.

“Tindak balas hebat Barat terhadap pencerobohan Rusia ke atas Ukraine menggariskan standard dwi-standard, mendedahkan dalam perbandingan betapa mereka memberikan reaksi yang tidak bersungguh terhadap banyak lagi pelanggaran Piagam PBB,” kata Setiausaha Agung Amnesty,  Agnes Callamard ketika membentangkan laporan dunia kumpulan itu di Paris.

Serangan berskala penuh Rusia, yang bermula pada 24 Februari 2022, "menunjukkan kepada kami keadaan yang sangat jarang berlaku mengenai apa yang boleh berlaku apabila ada kemahuan politik untuk bertindak" apabila Barat bersatu menyokong Ukraine, tambahnya.

Banyak negara mengenakan sekatan ke atas Moscow dan membuka sempadan mereka kepada pelarian Ukraine selepas pencerobohan itu, manakala Mahkamah Jenayah Antarabangsa melancarkan siasatan terhadap jenayah perang di Ukraine.

Tetapi Amnesty berkata konflik itu telah menyerlahkan kelemahan dalam bertindak balas terhadap pencabulan di bahagian lain dunia.

Amnesty, rakan pemerhati hak Human Rights Watch, dan pelapor khas PBB telah menyimpulkan bahawa layanan Israel terhadap rakyat Palestin sama dengan apartheid, atau pengasingan atas dasar kaum, satu tuduhan yang dinafikan oleh negara Israel.

Tahun lepas, "kerajaan Israel yang berturut-turut melancarkan langkah memaksa lebih ramai rakyat Palestin meninggalkan rumah mereka, memperluaskan petempatan haram, dan menghalalkan petempatan sedia ada dan pos luar di seluruh Tebing Barat yang diduduki", kata Amnesty.

Tetapi di sebalik ini – dan walaupun tentera Israel membunuh “sekurang-kurangnya 153 orang awam, termasuk berpuluh-puluh kanak-kanak” di Tebing Barat yang diduduki – negara-negara Barat gagal menuntut penamatan “sistem penindasan” itu, katanya.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,673,344
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....