000000
X
PALESTIN
Qatar menyelar dengan keras kenyataan menteri sayap kanan Israel mengenai kewujudan rakyat Palestin
Oleh: Abiidah Binti Fadzlan Shahidi
23 Mac 2023 | 10.08 pagi
DOHA- Negara Qatar mengutuk dengan keras terhadap kenyataan Menteri Kewangan Israel Bezalel Smotrich Ahad lalu dengan mengatakan rakyat Palestin adalah "ciptaan" susulan penemuan bukti baharu perkauman rejim Israel”.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan pada hari Selasa, Kementerian Luar Negeri Qatar berkata tujuan kenyataan menteri Israel sebagai bukti baharu perkauman kerajaan Israel dan sebagai percubaan untuk memalsukan sejarah dan menafikan hak rakyat Palestin untuk wujud."

Smotrich mengeluarkan kenyataan di peringatan mendiang aktivis Likud Jacques Kupfer, “tiada orang Palestin kerana tidak ada yang namanya rakyat Palestin. Tiada sejarah Palestin. Tidak ada bahasa Palestin.”

“Adakah anda tahu siapa rakyat Palestin? Saya orang Palestin," kata Smotrich, sambil menggambarkan mendiang datuknya, yang didakwanya sebagai "orang Jerusalem generasi ke-13" sebagai "orang Palestin yang sebenar." “Rakyat Palestin adalah ciptaan yang berumur kurang daripada 100 tahun,” tambah Smotrich.

“Adakah sejarah atau budaya Palestin? Tidak. Terdapat orang Arab di Timur Tengah yang tiba di Tanah Israel pada masa yang sama dengan imigrasi Yahudi dan permulaan Zionisme. Selepas 2,000 tahun pengasingan, orang Israel kembali ke rumah, dan ada orang Arab di sekeliling [kita] yang tidak menyukainya. Jadi apa yang mereka lakukan? Mereka mencipta orang rekaan di Tanah Israel dan menuntut hak rekaan di Tanah Israel hanya untuk memerangi gerakan Zionis,” dakwa  Smotrich.

Smotrich bercakap di podium yang dihiasi dengan peta berdasarkan lambang militia Zionis Irgun, yang menunjukkan 'Israel' melintasi Tebing Barat dan Jordan, mengatakan bahawa kerajaan Perancis dan AS perlu mendengar "kebenaran ini" tentang Palestin.

Peta yang ditunjukkan di podium Smotrich bercakap di juga menunjukkan bahagian Syria dan Lubnan, wilayah yang termasuk dalam konsep Eretz Yisrael - Israel Raya - bahagian penting Zionisme ultra-nasionalis yang menuntut semua tanah berkenaan untuk negara Zionis.

Kementerian itu menegaskan bahawa "kenyataan ekstremis dan dakwaan tipis yang bercanggah dengan nilai kemanusiaan ini dinafikan oleh sejarah yang mengesahkan kewujudan rakyat Palestin di bumi ini sejak selama-lamanya."

Ia berkata ia menganggap penggunaan peta oleh menteri itu sebagai pelanggaran yang nyata terhadap norma dan perjanjian antarabangsa,” menyeru masyarakat antarabangsa untuk memikul tanggungjawabnya dan memaksa ‘Israel’ untuk menghormati resolusi legitimasi antarabangsa.

Kementerian Luar Negeri Qatar juga mengulangi pendirian tegas negara itu mengenai "tujuan Palestin yang adil, hak sah rakyat Palestin yang bersaudara dan penubuhan negara merdeka mereka di sempadan 1967, dengan Baitulmaqdis Timur sebagai ibu kotanya."

Kemunculan Smotrich di peringatan itu sepatutnya ditaja oleh Tabung Negara Yahudi (JNF), tetapi kumpulan itu menghilangkan sokongannya kerana kemunculan menteri itu, lapor Haaretz.

Kementerian Luar Jordan juga menyelar Smotrich atas penampilan dan kenyataannya pada Ahad lalu , dengan mengatakan ini adalah "hasutan" dan melanggar perjanjian damai antara 'Israel' dan Jordan.

“Kami juga mengecam kenyataan perkauman, hasutan, dan melampau menteri Israel yang melampau terhadap rakyat Palestin dan hak mereka untuk wujud. Ini adalah kenyataan berbahaya. Kerajaan Israel mesti menyatakan pendirian yang jelas terhadap kelakuan melampau ini dan menentang kenyataan yang menghasut ini,” kata kenyataan kementerian itu.

Kementerian Luar Jordan juga memanggil duta Israel di Amman atas komen Smotrich.

Kementerian Luar Israel tweet pada hari Isnin bahawa 'Israel' komited kepada perjanjian damai 1994 dengan Jordan. “Tiada perubahan dalam kedudukan Negara Israel, yang mengiktiraf integriti wilayah Kerajaan Hashemite,” bunyi tweet itu.

Smotrich, yang juga bertanggungjawab ke atas pentadbiran awam Israel di Tebing Barat yang dijajah terkenal kerana membuat kenyataan menghasut terhadap rakyat Palestin dan merupakan penentang tegar penubuhan negara Palestin.

Pada 1 Mac, dia mencetuskan kemarahan antarabangsa selepas dia menyeru agar kampung Huwwara di Palestin "dihapuskan", komen yang bertepatan dengan ratusan pendatang haram Israel secara ganas mengamuk di jalan-jalan Huwwara, membunuh seorang, mencederakan ratusan yang lain dan membakar berpuluh-puluh kereta. Rusuhan pendatang haram, atau apa yang disebut ramai sebagai pogrom, membalas dendam selepas operasi tembak dijalankan dan mengakibatkan pembunuhan dua pendatang haram Israel di bandar Huwwara awal hari itu.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,675,720
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....