000000
X
PALESTIN
Mesir menjadi tuan rumah pertemuan lima penjuru, desak proses damai
Oleh: Abiidah Binti Fadzlan Shahidi
20 Mac 2023 | 11.15 pagi
KAHERAH – Republik Arab Mesir menganjurkan mesyuarat lima penjuru semalam untuk mewujudkan dialog antara pihak Palestin dan Israel serta menghentikan semua langkah unilateral dan membuka jalan kepada suasana penyambungan semula proses damai.

Duta Besar Ahmed Abu Zeid, jurucakap Kementerian Luar Mesir, berkata mesyuarat lima penjuru itu telah diadakan di Sharm El-Sheikh, dengan penyertaan pegawai politik dan keselamatan berprofil tinggi dari Mesir, Palestin, Israel, Jordan dan Amerika Syarikat dalam rangka usaha serantau dan antarabangsa yang bertujuan untuk mencapai ketenangan di arena Palestin dan Israel.

Mesyuarat Sharm el-Sheikh dibina berdasarkan perbincangan dan persefahaman yang dicapai dalam mesyuarat lima bahagian pada 26 Februari di Aqaba, Jordan, tambah Abu Zeid dalam satu kenyataan akhbar.

Beliau menjelaskan bahawa pihak serantau dan antarabangsa mengambil bahagian dalam mesyuarat itu untuk membangunkan mekanisme untuk susulan dan pelaksanaan keputusan mesyuarat tersebut.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,668,137
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....