000000
X
PALESTIN
Laporan AS: Tentera Israel Tidak Halang Keganasan Pendatang Haram Yahudi
Oleh: Rusydan Yusup
2 Mac 2023 | 1.12 tengahari
Laporan Amerika Syarikat (AS) yang diterbitkan pada hari Isnin menyimpulkan bahawa pasukan keselamatan Israel tidak menghalang serangan ganas oleh pendatang haram Yahudi terhadap rakyat Palestin di Tebing Barat.

Laporan tahunan 2021 Jabatan Negara Amerika Syarikat (DOS) mengenai keganasan juga mendapati pihak berkuasa Israel hampir tidak pernah mempertanggungjawabkan pendatang haram Yahudi yang ganas atas serangan mereka ke atas rakyat Palestin.

Memetik data pemantauan Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu (PBB) dan sumber perisikan Shin Bet Israel, laporan AS berkata terdapat peningkatan ketara dalam jumlah serangan ganas, skala, keterukan dan skop geografi pada 2021.

“Pemantau PBB mendokumentasikan 496 serangan pendatang haram Yahudi terhadap rakyat Palestin, termasuk 370 serangan yang mengakibatkan kerosakan harta benda, dan 126 serangan yang mengakibatkan kematian, tiga daripadanya maut,” kata laporan itu.

Sifat serangan pendatang haram Yahudi telah berubah selama bertahun-tahun, tambah laporan itu, dengan menyatakan bahawa serangan pada masa lalu adalah sporadis dan dilakukan oleh individu atau kumpulan kecil empat hingga lima pendatang haram Yahudi, tetapi serangan pada 2021 dilakukan oleh kumpulan besar beberapa dozen pendatang haram, "menunjukkan bahawa serangan mungkin telah dirancang terlebih dahulu."
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,659,702
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....