000000
X
PALESTIN
Majlis Keselamatan PBB Akan Laksana Undian Resolusi Petempatan Haram Yahudi
Oleh: Rusydan Yusup
17 Februari 2023 | 12.49 tengahari
Majlis Keselamatan PBB mungkin akan mengundi pada hari Isnin mengenai resolusi yang akan menuntut Israel untuk "segera dan sepenuhnya menghentikan semua aktiviti penempatan di wilayah Palestin yang dijajah," lapor agensi berita Reuters.

Draf itu ditulis oleh Emiriah Arab Bersatu dengan penyelarasan bersama-sama rakyat Palestin, menurut para diplomat.

Hal ini berlaku apabila kerajaan sayap kanan Israel yang diketuai oleh Benjamin Netanyahu meluluskan sembilan penempatan baharu di Tebing Barat dan mengumumkan pembinaan berpuluh-puluh rumah di penempatan sedia ada.

Sebagai tindak balas, Setiausaha Negara AS mengeluarkan kenyataan bersama-sama dengan menteri luar Perancis, Jerman, Itali dan United Kingdom berkata:

"Kami sangat runsing dengan pengumuman kerajaan Israel bahawa ia memajukan hampir 10,000 unit petempatan dan berhasrat untuk memulakan proses menormalisasikan sembilan pos yang sebelum ini dianggap haram di bawah undang-undang Israel," ujar kenyataan tersebut.

"Kami sangat menentang tindakan unilateral ini yang hanya akan memburukkan lagi ketegangan antara Israel dan Palestin dan menjejaskan usaha untuk mencapai penyelesaian dua negara yang dirundingkan," lanjut kenyataan itu.

Minggu lalu, satu kenyataan daripada parti Zionisme Agama Menteri Kewangan Israel, Bezalel Smotrich berkata bahawa Israel tidak akan berhenti membina petempatan baharu.

Petempatan Yahudi dibina di atas tanah Palestin yang dilampirkan secara paksa dan haram di bawah undang-undang antarabangsa
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,672,413
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....