000000
X
PALESTIN
Norway, Luxemburg, Denmark dan Finland menolak tindakan Israel menambah pembinaan penempatan haram
Oleh: Abiidah Binti Fadzlan Shahidi
16 Februari 2023 | 9.05 pagi
OSLO - Norway, Luxemburg, Denmark dan Finland telah menolak  pengesahan Israel dalam kenyataan berasingan terhadap lebih banyak pos pembinaan dan penempatan haram di Tebing Barat dengan memberi amaran bahawa dasar ini boleh meningkatkan ketegangan di Palestin.

Menteri Luar Negeri Norway Anniken Huitfeldt berkata, “Saya mengecam keputusan Israel untuk menghalalkan sembilan pos penempatan haram”. Saya juga membantah sekeras-kerasnya rancangan untuk membina beribu-ribu unit rumah baharu dalam penempatan haram yang telah ditetapkan. Dasar penempatan Israel di tanah yang dijajah adalah melanggar undang-undang antarabangsa dan mesti dihentikan,”

Tambahnya lagi, “Saya amat prihatin dengan tahap penderitaan manusia. Orang ramai hidup dalam keadaan ketakutan kerana serangan yang kerap dan kehilangan nyawa. Pihak berkuasa Israel mesti mengambil langkah-langkah untuk mengelakkan peningkatan ketegangan berterusan dan membatalkan keputusan ini, yang juga akan menjejaskan prospek penyelesaian dua negara agar tidak akan membawa kepada konflik selanjutnya.” Menurutnya lagi Israel perlu bekerja secara proaktif untuk meredakan ketegangan sebelum keadaan menjadi tidak terkawal. Pemimpin Palestin juga mesti melakukan peranan mereka untuk menenangkan keadaan.

Menteri Luar Luxemburg, Jean Asselborn berkata dalam tweet bahawa beliau bersetuju dengan kenyataan bersama Amerika Syarikat, United Kingdom Perancis, Jerman dan Itali, berhubung penentangan mereka terhadap dasar penempatan haram Israel, yang hanya akan meningkatkan ketegangan antara Israel dan Palestin yang akan menjejaskan usaha untuk mencapai penyelesaian damai yang dirundingkan bagi penyelesaian dua negara.

Menteri Luar Denmark Lars Løkke Rasmussen juga menulis tweet: “Denmark berkongsi kebimbangan mendalam terhadap pengumuman penyelesaian terbaru Israel yang kami sangat menentangnya. Risiko untuk memburukkan lagi ketegangan dan jelas menjejaskan usaha ke arah penyelesaian dua negara.”

Kementerian Luar Finland berkata dalam tweet, "Kami menolak keputusan kerajaan Israel untuk membenarkan pos pendatang haram dan membina perumahan selanjutnya di Tebing Barat. Keputusan ini memburukkan lagi keadaan yang tegang. Penempatan adalah haram di bawah undang-undang kemanusiaan antarabangsa. Perubahan kepada sempadan 1967 adalah menyalahi undang-undang melainkan dipersetujui oleh kedua-dua pihak.”
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,657,206
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....