000000
X
PALESTIN
Kematian di Tebing Barat Meningkat Sebanyak 491%
Oleh: Rusydan Yusup
31 Januari 2023 | 1.48 tengahari
Pemantau Hak Asasi Manusia, Euro-Med berkata dalam satu kenyataan bahawa terdapat peningkatan membimbangkan bagi pembunuhan yang dilakukan oleh tentera Israel terhadap rakyat Palestin pada 2022 adalah amat membimbangkan, lapor agensi berita rasmi WAFA.

Dalam laporan yang dikeluarkan hari ini bertajuk "Pulling the trigger is the first resort", Euro-Med Monitor menyatakan bahawa jumlah kematian rakyat Palestin yang direkodkan di Tebing Barat meningkat sebanyak 82% pada 2022 berbanding 2021, dan hampir lima kali ganda (491%) berbanding 2020.

Analisis data lapangan mendedahkan bahawa majoriti kematian di Palestin merupakan orang awam yang dibunuh oleh tentera Israel dalam operasi dan konteks yang tidak wajar di mana mereka tidak memberikan ancaman atau bahaya kepada tentera Israel atau pendatang haram Yahudi.

“Pembunuhan tentera Israel dan ringkasan pelaksanaan hukuman mati terhadap orang awam Palestin, seperti yang dibuktikan oleh peraturan tembakan terbuka yang longgar dan sistem perlindungan rasmi bagi pihak yang melanggar had, menunjukkan bahawa ini adalah tindakan negara dan bukannya tindakan individu,” kata Ramy Abdu, Pengerusi Euro-Med.

"Tidak kira sama ada kerajaan Israel berada di kiri, tengah, atau kanan politik, penggunaan kekerasan maut terhadap rakyat Palestin kekal sebagai elemen utama dasarnya," tambah Abdu.

“Kami bimbang tahun ini akan menyaksikan peningkatan keganasan Israel, dengan (adanya) pembuat keputusan daripada golongan pelampau di tampuk kuasa yang percaya (keperluan) untuk membunuh rakyat Palestin dan menghalau mereka dari tanah mereka,” tambahnya lagi.

Menurut angka laporan itu, kanak-kanak membentuk kira-kira 20% daripada mangsa pembunuhan Israel pada 2022, dengan 41 kanak-kanak terbunuh dalam serangan dan serbuan Israel, di samping lapan wanita terbunuh pada tahun yang sama, tiga daripadanya telah dibunuh di lapangan di dalam Tebing Barat.

Pemantau Hak Asasi Manusia Euro-Med menyeru Kesatuan Eropah (EU) untuk mengkaji semula pelaksanaan perjanjian kerjasamanya dengan kerajaan Israel memandangkan pelanggaran Israel terhadap peruntukan berkaitan penghormatan terhadap hak asasi manusia dan prinsip demokrasi.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,674,493
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....