000000
X
PALESTIN
Patriarkat berikrar halang perarakan radikal Israel
Oleh: Mohd Qutaibah Bin Ismail
28 Januari 2023 | 11.02 tengahari
Patriarkat Ortodoks Yunani di Baitulmaqdis mengutuk serangan ganas oleh radikal Israel terhadap harta Kristian di kawasan Pintu Baru Kota Lama Baitulmaqdis pada malam Khamis dan berikrar untuk menghalang perarakan kumpulan radikal Israel di Bandar Lama.

"Kami akan berusaha untuk menghalang perarakan kumpulan radikal Israel," kata Patriarkat dalam satu kenyataan, mengutuk serangan ganas yang dilakukan oleh anggota kumpulan radikal Israel yang menyasarkan orang Kristian di kawasan Pintu Baru Kota Lama Baitulmaqdis.

The Patriarkat menegaskan bahawa “membenarkan ahli kumpulan radikal sedemikian bebas berarak dan berkeliaran di sekitar kawasan kejiranan Baitulmaqdis sambil bersenjata dan telah mengisytiharkan niat jenayah, dianggap sebagai bersubahat dalam serangan itu dan menunjukkan kelonggaran yang tidak diingini dengan penjenayah," merujuk kepada polis Israel membenarkan perarakan dengan niat mencederakan rakyat Palestin di kawasan itu.

Sekumpulan besar pendatang Israel, membawa bendera, melaung dan menjerit, memasuki Pintu Baru, salah satu pintu utama Kota Lama di mana kebanyakan orang Kristian tinggal dan mempunyai perniagaan, mengganggu pelancong yang duduk di restoran milik Armenia, memusnahkan kerusi dan meja, menyerang kedai dan penduduk lain di kawasan itu. Polis yang dipanggil ke tempat kejadian tiba satu jam kemudian tetapi tidak menahan sesiapa, menurut sumber.

Ia berkata"Patriarkat, bersama dengan seluruh gereja Baitulmaqdis, akan menentang dengan segenap kekuatan mereka, dengan belas kasihan Tuhan, matlamat radikal ini," menyeru pihak berkuasa Israel untuk tidak membenarkan pengulangan seperti itu. 
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,673,045
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....