000000
X
PALESTIN
Selepas Jenin, Gaza pula diserang
Oleh: Mohd Qutaibah Bin Ismail
27 Januari 2023 04.44 PM
Israel pagi Jumaat ini telah melancarkan beberapa siri serangan udara di Semenanjung Gaza yang terkepung sehari selepas tentera Israel membunuh sembilan rakyat Palestin di kem pelarian Jenin, menurut wartawan WAFA.

Dia berkata bahawa pesawat pejuang Israel melepaskan kira-kira 15 peluru berpandu ke tapak kem pelarian al-Maghazi di kawasan pantai tengah, mengakibatkan kemusnahan besar fasiliti, harta benda berhampiran dan terputus bekalan elektrik.

Pesawat perang itu turut menghempas dua tapak lain yang terletak di tenggara bandar Gaza dan di jalur utara dengan beberapa peluru berpandu.

Tiada laporan segera mengenai kemalangan jiwa.

Serangan itu berlaku sehari selepas tentera Israel membunuh sembilan rakyat Palestin, termasuk seorang wanita warga emas dan mencederakan 20 yang lain dalam serbuan di kem pelarian utara Tebing Barat Jenin. Kejadian ini digambarkan sebagai satu hari maut di Tebing Barat yang dijajah sejak Israel meningkatkan serbuan pada awal tahun 2021.

Empat belas tahun selepas "penyingkiran" Israel dari Gaza, Israel masih tidak berpisah dari Gaza tetapi mereka mengekalkan kawalan sempadan darat Gaza, akses ke laut dan ruang udara.

Dua juta rakyat Palestin tinggal di Semenanjung Gaza, telah dikenakan sekatan yang melumpuhkan Israel selama 12 tahun dan serangan berulang yang telah merosakkan banyak infrastruktur di kawasan itu.

2 juta penduduk Gaza kekal di bawah penjajahan "kawalan jauh" dan pengepungan yang ketat, yang telah memusnahkan ekonomi tempatan, mencekik mata pencarian Palestin, meningkatkan kadar pengangguran dan kemiskinan yang tidak pernah berlaku sebelum ini dan memutuskan seluruh wilayah Palestin dengan dunia luar.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,672,454
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....