000000
X
PALESTIN
Pimpinan Palestin isytihar tamatkan penyelarasan keselamatan dengan Israel
Oleh: Mohd Qutaibah Bin Ismail
27 Januari 2023 | 04.19 petang
Susulan mesyuarat pimpinan Palestin yang diketuai oleh Presiden Mahmoud Abbas atas pembunuhan beramai-ramai rakyat Palestin semalam di Jenin memutuskan untuk menamatkan penyelarasan keselamatan dengan Israel segera.

Kenyataan yang dibacakan oleh Jurucakap Presiden Nabil Abu Rudeineh pada penghujung mesyuarat kepimpinan itu juga berkata bahawa PA akan meminta Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu membuat keputusan untuk memberi perlindungan kepada rakyat Palestin di bawah Bab VII.

Berikut adalah teks penuh kenyataan pimpinan Palestin:

Presiden Negara Palestin, Mahmoud Abbas, mempengerusikan mesyuarat tergempar pimpinan Palestin untuk membincangkan akibat pembunuhan beramai-ramai yang dilakukan oleh tentera Israel pagi ini di Jenin terhadap rakyat kita, yang membawa kepada kematian 11 syuhada, berpuluh-puluh cedera dan menyerbu Hospital Jenin serta merobohkan kemudahan di kem Jenin, sebagai kesinambungan pembunuhan harian rakyat kita, jumlah kematian sejak awal bulan ini telah mencecah lebih 30 orang mati syahid.

Mesyuarat itu juga membincangkan rancangan dan dasar yang diumumkan oleh kerajaan penjajah Israel yang ekstremis yang telah mula dilaksanakan, termasuk jenayah pembersihan etnik dan diskriminasi kaum, serangan berterusan ke atas kota Baitulmaqdis dan tempat-tempat Suci Islam dan Kristian, pencerobohan Masjid Al-Aqsa, mempergiatkan operasi penempatan, pengilhakkan tanah, merobohkan rumah, penahanan mayat para syuhada dan penyitaan dana cukai Palestin.

Memandangkan ketidakpatuhan dan penafian berterusan kerajaan Israel terhadap resolusi legitimasi antarabangsa dan perjanjian yang ditandatangani, melemahkan asas di mana proses damai berasaskan naungan antarabangsa dan kegagalan kerajaan Israel untuk bertindak balas terhadap amaran Palestin, Arab dan antarabangsa mengenai keseriusan jenayah Israel yang dikutuk dan ditolak ini, kepimpinan Palestin memutuskan dalam mesyuarat tergempar hari ini, berdasarkan berikut:

- Memandangkan pencerobohan berulang terhadap rakyat kami dan menjejaskan perjanjian yang ditandatangani, termasuk keselamatan, kami menganggap bahawa penyelarasan keselamatan dengan kerajaan Israel tidak lagi wujud setakat ini.

Dalam konteks ini, kami mengucapkan tahniah kepada anak-anak pertubuhan keselamatan Palestin, atas pendirian mereka yang mulia, dalam mempertahankan projek nasional kita dan kepentingan rakyat kita. Kami juga memberi tabik hormat kepada institusi dan aktiviti negara yang mengawasi penentangan aman dan kami menyeru mereka untuk berbuat lebih banyak, untuk melindungi rakyat kami dan keupayaan mereka dalam menghadapi keganasan pendatang Israel dan pasukan mereka.

- Pendekatan segera kepada Majlis Keselamatan PBB untuk meminta perlindungan antarabangsa untuk rakyat Palestin, di bawah bab VII dan untuk menghentikan langkah unilateral.

- Segera pergi ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa untuk menambah fail pembunuhan beramai-ramai yang dilakukan oleh pasukan Israel di Jenin kepada fail lain yang dikemukakan sebelum ini.

- Seruan segera untuk kemunculan suruhanjaya siasatan antarabangsa yang sedang berlangsung di Majlis Hak Asasi Manusia untuk menyiasat dan merangka penemuannya mengenai tanggungjawab Israel untuk pembunuhan beramai-ramai ini dan merujuk penemuannya kepada Mahkamah Jenayah Antarabangsa dan Keselamatan Majlis.

- Selesai menyertai seluruh PBB dan organisasi antarabangsa.

- Gerakan di peringkat Arab, Islam dan antarabangsa untuk menyokong kedudukan Palestin.

- Jemputan Presiden kepada semua kuasa politik Palestin untuk mesyuarat tergempar agar bersetuju dengan visi nasional yang komprehensif dan bersatu untuk menghadapi pencerobohan Israel dan bertindak balas terhadapnya.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,672,413
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....