000000
X
PALESTIN
Persatuan Turki meraikan 100 penghafaz al-Quran di Gaza
Oleh: Abiidah Binti Fadzlan Shahidi
24 Januari 2023 | 7.12 pagi
TURKI - Persatuan "Mavi Marmara" Turki menganjurkan majlis memberikan penghormatan kepada 100 penghafaz Al-Quran. Majlis penghormatan yang diadakan di Institut Al-Amal di Kota Gaza Ahad lalu dengan dihadiri wakil Dar Al-Quran dan Sunnah, Akram Mansour, penyelia bengkel hafazan, Moamen Odeh serta pengarah persatuan tersebut turut menyertai menerusi aplikasi “Zoom”, Bahceli Ismail Songour, bersama keluarga pelajar hafazan. 

Moamen Odeh, penyelia kalangan hafazan menjelaskan, majlis ini merupakan kemuncak usaha berterusan selama beberapa bulan dalam mengikuti gerakan hafazan yang tersebar di beberapa masjid di Kota Gaza. 

Sebaliknya, Mansour menekankan kepentingan bengkel hafazan Al-Quran dan peranan mereka dalam membesarkan generasi dalam masyarakat Palestin, menyeru ibu bapa untuk menjaga anak-anak mereka dan menghantar mereka ke bengkel hafazan al-Quran. 

Sebaliknya, pengarah Persatuan Turki menjelaskan bahawa mereka menyokong berpuluh-puluh projek di Palestin dalam rangka berkhidmat kepada rakyat Palestin, menunjukkan bahawa perpaduan Turki dengan Palestin berlanjutan selama beberapa dekad. 

Beliau merujuk kepada pelayaran kapal "Mavi Marmara" pada Mei 2010 untuk mematahkan kepungan di Gaza, menjelaskan bahawa "walaupun kapal itu tidak sampai ke Gaza namun darah para syuhadanya berjaya." 

Beliau menyatakan keyakinannya terhadap generasi Palestin yang akan membebaskan Palestin dengan menekankan keperluan untuk menyediakan lebih banyak sokongan kewangan untuk meningkatkan keteguhan rakyat Palestin.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,666,985
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....