000000
X
PALESTIN
Presiden Abbas hargai sokongan Mesir-Jordan
Oleh: Mohd Qutaibah Bin Ismail
18 Januari 2023 | 02.26 petang
Presiden Mahmoud Abbas semalam memberi penghargaan atas sokongan Mesir-Jordan terhadap kedudukan Palestin dengan menolak tindakan unilateral Israel.

Presiden Abbas membuat kenyataan itu dalam ucapan semasa sidang kemuncak tiga pihak di Ibu Kota Mesir Kaherah bersama Presiden Mesir Abdel-Fattah El-Sisi dan Raja Abdullah II dari Jordan.

Presiden Abbas menekankan keperluan bagi setiap pihak untuk memikul tanggungjawab berdasarkan perjanjian yang ditandatangani, dengan cara yang meningkatkan keyakinan dan mewujudkan asas untuk membuka semula ufuk politik.

Dalam ucapannya, Presiden Abbas juga menekankan kepentingan sidang kemuncak tiga pihak ini dan mekanismenya di semua peringkat, yang akan membincangkan cara-cara untuk menyokong perjuangan Palestin dan menghadapi program dan amalan kerajaan baru ketuanan kanan Israel.

Beliau menyatakan bahawa sidang kemuncak itu juga akan berusaha untuk menghentikan tindakan unilateral Israel, mewujudkan ufuk politik dan membolehkan rakyat Palestin memperoleh hak sah mereka dengan menamatkan penjajahan Israel ke atas tanah Negara Palestin dengan Baitulmaqdis Timur sebagai ibu kotanya pada sempadan 1967.

Presiden Abbas juga menghargai kedudukan Presiden Sisi dan Raja Abdullah II dalam menyokong rakyat Palestin dan tujuan adil mereka.

Beliau menyuarakan harapannya agar pendirian Palestin berhubung permulaan penggunaan beberapa prosedur di peringkat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, mahkamah antarabangsa dan prosedur lain mengikut keputusan Majlis Pusat Palestin akan mendapat sokongan.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,672,493
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....