000000
X
PALESTIN
Impact: Syarikat Israel buat intipan dan pengumpulan data rahsia ke atas 600,000 akaun di Facebook dan Instagram
Oleh: Abiidah Binti Fadzlan Shahidi
16 Januari 2023 | 8.38 pagi
LONDON - Badan Impactt Antarabangsa menggesa Hak Asasi Manusia mengambil langkah yang ketat dan berkesan untuk memastikan pelanggaran privasi dan pengintipan ratusan ribu akaun pengguna Facebook dan Instagram dihentikan malah syarikat Israel yang terlibat dalam perkara ini perlu bertanggungjawab sepenuhnya.

Menurut kenyataan oleh organisasi berkenaan pada 15 Januari, ia penuh kebimbangan seperti yang didedahkan oleh syarikat Meta, yang memiliki Facebook dan Instagram, mengenai syarikat pengawasan Israel, Voyager Labs, membuat intipan terhadap pengguna di Facebook dan Instagram melalui akaun palsu. 

Badan pemikir yang berpangkalan di London itu menunjukkan bahawa tuntutan mahkamah telah difailkan oleh Meta terhadap syarikat pemantau Israel, Voyager Labs, yang menggunakan puluhan ribu akaun palsu serta alat pengesan untuk mengumpul data rahsia kira-kira 600,000 pengguna Facebook dan Instagram. Berita mengenai tuntutan mahkamah berkenaan diterbitkan oleh akhbar British Guardian dan diedarkan banyak media antarabangsa.

Tuntutan mahkamah yang difailkan oleh Meta menunjukkan bahawa Facebook memadam 38,000 akaun palsu yang dibuat oleh syarikat Israel, yang mempunyai pejabat di Amerika Syarikat, United Kingdom, Israel, Singapura dan Emiriah Arab Bersatu yang digunakan untuk penyelidikan dan pembangunan melalui Syarikat yang berpangkalan di Israel dan kes itu ditemui pada Julai 2022. 

Menurut tuntutan mahkamah, syarikat Israel berkenaan juga menggunakan program pemantauan yang menggunakan akaun palsu untuk mengumpul data daripada Twitter, YouTube, LinkedIn, Telegram, Facebook dan pengguna Instagram. 

Data ini termasuk penerbitan, menyukai, rakan, foto, ulasan dan maklumat daripada kumpulan dan halaman. Impactt menyatakan kebimbangannya bahawa pengintipan ini adalah sebahagian daripada kempen yang dianjurkan oleh syarikat pengintipan Israel dengan menyediakan perkhidmatan seperti perkhidmatan keselamatan Israel dan lain-lain malah Ia mempunyai rekod buruk pelanggaran hak asasi manusia. 

Badan pemikir itu mengimbas kembali apa yang dilakukan oleh syarikat Israel Pegasus, yang menggodam berpuluh-puluh telefon wartawan, ahli politik dan aktivis hak asasi manusia, sebagai sebahagian daripada perkhidmatan keselamatan yang mengakibatkan  ancaman serius terhadap kehidupan dan keselamatan personaliti yang digodam. 

Impactt menggesa Pesuruhjaya Tinggi Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan UNESCO mengambil langkah berkesan untuk memastikan syarikat Israel mematuhi prinsip hak asasi manusia, khususnya hak privasi. 

Beliau menegaskan bahawa Prinsip Panduan Perniagaan dan Hak Asasi Manusia mewajibkan perniagaan menghormati hak asasi manusia dan mengelakkan sebarang bahaya kepada pengguna bahkan bahawa mereka bertanggungjawab untuk membetulkan kemudaratan jika ia berlaku dengan menyediakan langkah rawatan secara langsung, termasuk mewujudkan mekanisme rungutan yang berfungsi untuk membetulkan pengguna dan mengehadkan bahaya yang dikenakan ke atas mereka.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,673,657
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....