000000
X
PALESTIN
Beribu rakyat Israel berdemonstrasi menentang kerajaan Netanyahu
Oleh: Mohd Qutaibah Bin Ismail
08 Januari 2023 | 04.03 petang
Beribu-ribu rakyat Israel berdemonstrasi di tengah Tel Aviv malam ini untuk membantah kerajaan berhaluan kanan baru yang diketuai oleh Benjamin Netanyahu. 

Penunjuk perasaan mengibarkan bendera pelangi dan sepanduk yang mengecam gabungan itu sebagai sayap kanan dan menyeru perdamaian antara Israel dan Palestin. Segelintir ahli parlimen berhaluan kiri, termasuk pemimpin parti Buruh Merav Michaeli, memberi ucapan semasa protes itu.

Kerajaan baharu yang dipimpin oleh Netanyahu—perdana menteri paling lama berkhidmat di Israel dan pemain politiknya yang dominan dalam tiga dekad yang lalu—dianggap sebagai kerajaan paling rasis dalam sejarah penjajahan Israel oleh banyak pihak.

Protes itu dipanggil sebagai tindak balas kepada cadangan pembaharuan kehakiman Menteri Kehakiman Israel yang baharu Yariv Levin, yang dilihat oleh ramai warga Israel sebagai 'rampasan kuasa yang berbahaya.'

Pergerakan Bendera Hitam anti-Netanyahu berkata bahawa "Rampasan kuasa akan menghadapi negara yang bertekad untuk menjaga demokrasi kita dan pembaharuan akan gagal."

Pergerakan itu menuduh Netanyahu menolak pembaharuan untuk mengelakkan kesan yang mungkin timbul daripada perbicaraan rasuahnya dengan mengatakan dia memusnahkan institusi demokrasi dengan merosakkan sistem keadilan dan berkempen menentang Hakim Mahkamah Tinggi.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,654,896
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....