000000
X
PALESTIN
Ambil semua langkah undang-undang yang sesuai sebagai tindak balas terhadap tindakan kerajaan Israel
Oleh: Mohd Qutaibah Bin Ismail
05 Januari 2023 | 05.15 petang
  Presiden Mahmoud Abbas malam ini berkata bahawa kepimpinan "akan terus mengambil semua langkah undang-undang yang legitimasi antarabangsa untuk membolehkan kita untuk mengambil semua langkah yang perlu dan wajar" sebagai tindak balas terhadap tindakan kerajaan Israel, termasuk penyerbuan Masjid Al-Aqsa oleh menteri kanan Israel Itamar Ben-Gvir.

Bercakap pada permulaan mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif PLO di Ramallah, beliau berkata, "Kami akan membincangkan semua isu ini, sama ada berkenaan dengan kerajaan Israel atau kerajaan AS, kerana ia bukan rahsia dan tiada yang perlu disembunyikan, kerana semua yang berdiri di belakang dasar Israel ini adalah pentadbiran Amerika".

Presiden meneruskan: "Saya mengesahkan bahawa penyerbuan (Masjid Al-Aqsa) adalah permulaan pelaksanaan dasar kerajaan Netanyahu, yang kami tolak secara mutlak. Kami telah mendengar banyak penolakan mengenainya (penyerbuan Masjid Al-Aqsa) di pelbagai negara di dunia dan kami juga telah mendengar penolakan di dalam Israel. Ini kerana banyak segmen masyarakat Israel menolak dasar ini, bukan kerana cinta kepada kami, tetapi untuk mempertahankan Negara Israel dan masa depannya".

"Selepas Menteri Bin-Gvir menyerbu Masjid Al-Aqsa, kami pergi ke Majlis Keselamatan PBB dan beberapa jam dari sekarang sesi Majlis Keselamatan akan mula membincangkan isu ini", tambahnya. 

"Kami berharap sesiapa yang pernah memberi kami veto tidak akan berbuat demikian, lebih-lebih lagi kerana kebanyakan negara di dunia telah mengecam tindakan Menteri Bin-Gvir. Dia berkata bahawa dia akan menyerbu Masjid Al-Aqsa dan melakukannya, maka fenomena ini akan kita bincangkan. Kita langsung  tidak boleh berdiam diri mengenainya".

Presiden Abbas menambah bahawa "terdapat mesyuarat Jawatankuasa Tindakan Antarabangsa yang telah memulakan kerja dan persediaannya untuk tindakan antarabangsa. Pada masa yang sama, kami akan mengambil tindakan di peringkat tempatan dan serantau berkenaan dengan tindak balas kepada program yang dibentangkan oleh Kerajaan Netanyahu, program yang tidak boleh diterima sama sekali."

“Beberapa bulan dari sekarang, akan tiba satu lagi acara yang telah diluluskan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai peringatan Nakba dan ini adalah kali pertama dalam sejarah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bahawa Nakba diperingati selepas dinafikan oleh Israel, Amerika dan negara-negara Barat untuk satu tempoh masa," tambah Presiden.

Beliau menegaskan: "Kami juga akan pergi ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa untuk menentukan jenis penjajahan. Ia mengambil masa yang lama untuk undang-undang ini lulus dan dinaikkan dari Perhimpunan Agung PBB ke ICJ. Isu kini di hadapan mahkamah dan kami berharap ia akan membuat keputusan secepatnya. Kami kini berada di bawah tekanan yang hebat, tetapi kami tidak akan melepaskan hak kami.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,675,768
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....