000000
X
PALESTIN
2 Rakyat Palestin Ditembak Mati di Ramallah
Oleh: Rusydan Yusup
4 Januari 2023 | 2.07 petang
RAMALLAH, Tebing Barat (AP) — Tentera Israel membunuh dua rakyat Palestin, termasuk seorang lelaki yang didakwa oleh satu kumpulan bersenjata sebagai anggota mereka, semasa konfrontasi yang tercetus awal Isnin apabila pihak tentera memasuki perkampungan Palestin di Tebing Barat yang diduduki, kata pegawai kesihatan Palestin.

Kedua-dua lelaki itu dibunuh di kampung Kafr Dan berhampiran bandar utara Jenin. Tentera Israel berkata ia memasuki Kafr Dan lewat Ahad untuk merobohkan rumah dua lelaki bersenjata Palestin yang membunuh seorang askar Israel semasa pertempuran yang berlaku pada September. Tentera berkata, mereka menerima tembakan hebat dan membalas tembakan ke arah penembak.

Kejadian ini merupakan pertumpahan darah terbaru di rantau itu yang menyaksikan ketegangan Israel-Palestin meningkat selama berbulan-bulan. Pada hari Isnin, kumpulan hak asasi Israel B'Tselem berkata 2022 adalah tahun paling maut bagi rakyat Palestin sejak 2004, tempoh keganasan sengit yang berlaku semasa pemberontakan Palestin.

Kementerian Kesihatan Palestin mengenal pasti mereka yang terbunuh sebagai Samer Houshiyeh, 21, dan Fouad Abed, 25. Houshiyeh ditembak beberapa kali di dada, menurut Samer Attiyeh, pengarah Hospital Ibn Sina di Jenin. Attiyeh pada mulanya berkata Abed berusia 17 tahun, tetapi kementerian kemudian menyatakan umurnya sebagai 25 tahun.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,674,448
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....