000000
X
PALESTIN
Amman Bersedia Hadapi Konflik Demi Status Quo Baitul Maqdis
Oleh: Rusydan Yusup
30 Disember 2022 | 12.37 PM
Raja Jordan, Abdullah II berkata beliau bersedia hadapi konflik sekiranya status quo mengenai tapak suci di Baitul Maqdis Timur yang diduduki berubah, memberi amaran bahawa terdapat "garisan merah" yang tidak boleh dilalui, lapor The New Arab.

"Jika orang mahu terlibat dalam konflik dengan kami, kami sudah cukup bersedia," kata kerajaan Jordan kepada CNN dalam wawancara eksklusif awal bulan ini, yang disiarkan pada hari Rabu.

Temu bual itu diadakan di Tebing Timur Sungai Jordan di mana masyarakat Kristian mempercayai bahawa Nabi Isa telah dibaptiskan di situ. Lokasi itu secara simbolik adalah penting kerana raja bercakap tentang kewujudan Kristian kuno di Jordan dan Baitul Maqdis, dan kesukaran yang mereka hadapi akibat dasar Israel.

"Saya sentiasa suka (untuk) mempercayai itu, mari kita lihat gelas separuh penuh, tetapi kita mempunyai garis merah tertentu... Dan jika orang mahu melepasi garis merah itu, maka kita akan menanganinya."

Raja menyatakan kebimbangan negaranya bahawa terdapat pihak di Israel cuba mendesak perubahan dalam penjagaan Jordan ke atas tapak suci Kristian dan Muslim di Baitul Maqdis Timur, yang ditawan Israel pada 1967, bersama dengan Tebing Barat dan Semenanjung Gaza.

Jordan ialah penjaga kompleks Al-Aqsa, rumah kepada tapak ketiga paling suci Islam. 

“Kami adalah penjaga kedua-dua tapak suci Kristian dan Muslim di Baitul Maqdis; Kebimbangan saya ialah terdapat cabaran yang dihadapi oleh gereja dari dasar-dasar di lapangan. Jika kita terus menggunakan Baitul Maqdis sebagai medan untuk berpolitik, keadaan boleh menjadi tidak terkawal dengan cepat,” raja memberi amaran.

Hubungan raja dengan penyandang Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu telah tegang selama bertahun-tahun, sejak pemerintahan terakhir kerajaan, dan dijangka bertambah buruk berhubung isu tapak suci Baitul Maqdis dan perkara lain.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,675,461
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....