000000
X
PALESTIN
Israel dituntut bebaskan mayat rakyat Palestin yang ditahan - Perarakan rakyat Palestin
Oleh: Abiidah Binti Fadzlan Shahidi
28 Disember 2022 | 2.42 petang
RAMALLAH – Ratusan rakyat Palestin memulakan perarakan bermula semalam di kem pelarian Amari menuju ke pusat pemeriksaan Qalandia, selatan Ramallah dengan tujuan menuntut Israel membebaskan mayat rakyat Palestin yang dibunuh dan ditahan oleh tenteranya namun telah dihancurkan sejurus tiba di pos pemeriksaan, menurut wartawan WAFA.

Ratusan rakyat Palestin menyahut seruan untuk berkumpul di kem pelarian Amari, rumah Nasser Abu Hamid yang meninggal dunia semasa dipenjarakan di penjara Israel minggu lalu berikutan perjuangan selama setahun menentang kanser tetapi mayatnya disimpan oleh tentera. Rakyat Palestin kemudian berarak ke pos pemeriksaan tentera Israel secara rawak antara Ramallah dan Baitulmaqdis untuk menuntut pengembalian mayat Abu Hamid dan berpuluh-puluh lagi rakyat Palestin yang ditahan oleh Israel selama beberapa bulan dan tahun.

Bagaimanapun, sebaik peserta perarakan tiba di pos pemeriksaan Qalandia, tentera rejim menyimbahnya dengan tong gas pemedih mata menyebabkan kes sesak nafas dan mengganggu lalu lintas di kawasan pos pemeriksaan.

Rakyat Palestin telah mengadakan protes di seluruh Tebing Barat menuntut rejim Israel membebaskan mayat yang ditahan supaya keluarga mereka boleh memberi penghormatan terakhir serta mengebumikan mereka di tanah perkuburan yang sepatutnya.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,676,358
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....