000000
X
PALESTIN
197 pertubuhan masyarakat meminta ICC untuk menyiasat jenayah Israel terhadap rakyat Palestin
Oleh: Abiidah Binti Fadzlan Shahidi
30 November 2022 | 11.45 pagi
BELANDA - Kira-kira 200 kumpulan telah menghantar surat kepada pendakwa Mahkamah Jenayah Antarabangsa dan presiden Perhimpunan Negara-Negara pihak mahkamah meminta mereka mengambil tindakan ke atas situasi di Palestin.

Surat-surat berkenaan dibawakan menjelang sesi tahunan ke-21 ASP, badan induk ICC, yang akan bermesyuarat dari 5 hingga 10 Disember di The Hague di Belanda untuk membincangkan isu berkaitan operasi mahkamah pada masa hadapan.

Surat berkenaan dihantar oleh 197 pertubuhan masyarakat sivil Palestin, serantau dan antarabangsa kepada Pendakwa ICC Karim Khan dengan gesaan agar beliau bertindak menghentikan jenayah yang dilakukan oleh rejim apartheid Israel di Palestin, mengingatkan beliau bahawa mandatnya memberinya kuasa bukan sahaja untuk menyiasat jenayah antarabangsa tetapi juga untuk memantau situasi yang disiasat oleh pejabatnya dan menyediakan fungsi "amaran awal".

Surat berkenaan merujuk kepada kertas dasar dari Pejabat Pendakwa Raya yang menyediakan rangka kerja untuk pencegahan, kenyataan pencegahan yang membolehkan pejabat bertindak balas terhadap wabak keganasan dan jenayah lain dengan cepat melibatkan diri dengan negara dan pertubuhan bukan kerajaan untuk "mengesahkan maklumat mengenai jenayah yang didakwa, untuk menggalakkan prosiding nasional yang tulen dan untuk mencegah jenayah berulang."

Ia juga memberikan contoh kenyataan pencegahan yang sebelum ini terbukti berkesan di Palestin. Pada 2018, sebagai contoh, Pejabat Pendakwa Raya mengeluarkan kenyataan pencegahan berhubung rancangan pengusiran paksa penduduk Badwi dari kampung Khan Al-Ahmar di Tebing Barat. Menteri luar rejim Israel kemudiannya mengesahkan bahawa pihak berkuasa Israel tidak melakukan pengusiran "kerana kebimbangan penyiasatan ICC."

Surat berkenaan menyatakan bahawa terdapat "peluang penting yang terlepas untuk kenyataan pencegahan pada tahun lalu."

Surat yang dihantar kepada Presiden ASP Silvia Fernandez de Gurmendi menggalakkan cadangan perhimpunan untuk pelaksanaan syor oleh Kajian Pakar Bebas, di mana organisasi itu mengesahkan komitmennya untuk "menegakkan dan mempertahankan prinsip dan nilai yang termaktub dalam Statut Rom dan untuk memelihara integritinya tanpa dihalang oleh sebarang ancaman atau tindakan terhadap mahkamah, pegawainya dan mereka yang bekerjasama dengannya, dan memperbaharui tekadnya untuk bersatu menentang impunitas.”

Statut Rom adalah perjanjian yang menubuhkan ICC. Ia telah diterima pakai pada Julai 1998 dan berkuat kuasa pada 1 Julai 2002.

Cadangan ASP merujuk bahawa presidennya memikul tanggungjawab utama untuk menyelaraskan tindak balas yang sesuai terhadap sebarang ancaman yang boleh menjejaskan integriti, keberkesanan atau kesaksamaan ICC.

Kedua-dua surat berkenaan menyatakan bahawa pada 22 Oktober 2021, 'Israel' mengharamkan enam pertubuhan masyarakat sivil Palestin yang terkenal dan pejabat mereka, bersama-sama dengan kumpulan ketujuh, telah diserbu pada 18 Ogos tahun ini oleh tentera Israel yang merampas komputer dan peralatan lain selain menutup pintu masuk di bawah arahan tentera.

Surat-surat itu juga menekankan bahawa tindakan Israel yang berkesan "mengganggu atau mengganggu pengumpulan bukti" semasa peringkat penyiasatan atau perbicaraan mungkin berjumlah "kesalahan terhadap pentadbiran keadilan" di bawah Perkara 70 Statut Rom.

Mereka juga merujuk kepada laporan 2016 oleh Pejabat Pendakwa mengenai aktiviti peperiksaan awal, yang mengakui bahawa pekerja organisasi Palestin, termasuk organisasi hak asasi manusia Al-Haq (salah satu organisasi yang dilarang) dan Pusat Hak Asasi Manusia Al-Mezan, yang telah membantu mengumpul maklumat yang berkaitan dengan peperiksaan awal pejabat, telah tertakluk kepada ancaman dan bentuk ugutan dan gangguan lain.

Surat-surat itu menyeru pendakwa ICC dan presiden ASP "untuk bertindak balas terhadap serangan terbaru Israel ke atas Palestin (pertubuhan masyarakat sivil) dan mempertahankan pembela hak asasi manusia yang bekerjasama dengan mahkamah."

Mereka menambah bahawa pertubuhan Palestin seperti itu akan terus menjadi peserta aktif dalam rangka kerja Statut Rom dan bekerjasama dengan mahkamah dalam siasatannya terhadap situasi di Palestin.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,667,904
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....