000000
X
PALESTIN
Terdedah: Rakaman Ben-Gvir Minta Hati-Hati Laksanakan Agenda
Oleh: Rusydan Yusup
20 November 2022 | 10.31 malam
  BAITUL MAQDIS | Ahli politik Israel berhaluan kanan Itamar Ben-Gvir, yang sedang berada landasan terbaik bagi memegang jawatan penting dalam kerajaan baharu Israel, telah memberi amaran kepada penyokongnya agar tidak cuba bergerak terlalu cepat dengan agenda haluan kanan, lapor agensi berita Reuters pada Ahad.

Radio Tentera Israel menyiarkan rakaman daripada mesyuarat Kuasa Yahudi dalaman di mana seorang ahli parlimen membincangkan rang undang-undang yang dicadangkan untuk menghantar pulang mereka yang menyuarakan solidariti dengan militan.

Ben-Gvir menjawab: "Katakanlah pagi esok... seorang ahli keluarga datang dan memuji tindakan Doktor Goldstein, maka mereka harus dibuang keluar negara?"

Kata-kata tersebut merujuk kepada Baruch Goldstein, seorang penduduk haram Yahudi yang dikenal pasti merupakan ahli kumpulan Yahudi ultra nasionalis Kach dan telah melakukan pembunuhan rakyat Palestin secara beramai-ramai di Masjid Ibrahimi Hebron pada tahun 1994.

Serangan itu mendorong Israel untuk mengharamkan Kach, yang pernah menjadi milik Ben-Gvir.

"Setiap rang undang-undang yang anda cadangkan mempunyai akibat dan kesan yang sangat luas," kata Ben-Gvir dalam rakaman itu.

“Jika anda tahu apa impaknya dan anda tahu apa yang perlu dilakukan – saya bersama anda. Tetapi pertama, semuanya mesti difahami, "kata Ben-Gvir.

Ditanya oleh Radio Tentera, Ben-Gvir mengesahkan rakaman itu.

Perdana Menteri Israel yang dilantik Benjamin Netanyahu minggu lalu menjanjikan Ben-Gvir jawatan sebagai menteri keselamatan dengan kuasa yang diperluaskan ke atas polis di Israel dan Tebing Barat yang diduduki Israel.

Rakyat Palestin telah meremehkan sikap “berhati-hati” Ben-Gvir.

"Ben-Gvir mahu beralih daripada seorang yang suka bergaduh dan melanggar undang-undang, mempunyai sifat perkauman dan pengganas kepada seorang lelaki yang mempunyai tanggungjawab rasmi supaya dia boleh mengubah perkauman dan kebencian ini menjadi dasar rasmi kerajaan, melalui jawatan yang akan dia sandang," kata Menteri Luar Negara Palestin, Riyad al-Maliki.

X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,674,842
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....