000000
X
PALESTIN
Sidang Kemuncak Arab Sokong Rakyat Palestin, Seru Penyelesaian Politik di Syria
Oleh: Rusydan Yusup
3 November 2022 | 1.34 tengahari
ALGIERS - Sidang Kemuncak Arab yang dihoskan Algeria, pada hari Rabu, mengulangi sokongan kepada rakyat Palestin dan menyeru penyelesaian politik terhadap konflik Syria, lapor Agensi Berita Anadolu.

Dalam kenyataan terakhir yang dikeluarkan pada akhir Sidang Kemuncak dua hari mereka, para pemimpin Arab menekankan kepentingan-kepentingan Palestin dan sokongan mutlak mereka terhadap hak-hak rakyat Palestin yang tidak boleh dipisahkan.

Para pemimpin menegaskan bahawa mereka berpegang kepada Inisiatif Keamanan Arab 2002, yang menawarkan pengiktirafan diplomatik penuh kepada Israel daripada Negara Arab, sebagai balasan kepada pengunduran Israel dari tanah Arab yang diduduki pada 1967 dan penubuhan negara Palestin.

Mereka juga menekankan keperluan untuk melindungi kota Baitul Maqdis dan tapak sucinya daripada pencabulan Israel. Kenyataan terakhir, yang digelar "Deklarasi Algeria", juga mengulangi sokongan kepada usaha Palestin untuk mendapatkan keahlian penuh PBB.

Para pemimpin Arab juga menyuarakan solidariti penuh dengan rakyat Libya dan usaha yang bertujuan untuk menamatkan krisis Libya. Kenyataan itu juga menekankan sokongan kepada kerajaan Yaman yang sah dan menyeru usaha kolektif Arab untuk mencapai penyelesaian politik kepada konflik di Syria.

Sidang Kemuncak Arab yang dihoskan Algeria adalah yang pertama diadakan dalam tempoh tiga tahun sejak 2019, berikutan penularan wabak koronavirus. Sidang Kemuncak Arab seterusnya akan diadakan di Arab Saudi.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,677,249
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....