000000
X
PALESTIN
65 Organisasi Gesa Ketua Baru Hak Asasi Manusia PBB Utamakan Palestin
Oleh: Rusydan Yusup
20 Oktober 2022 | 1.49 petang
Puluhan pertubuhan Palestin dan antarabangsa telah menyeru ketua hak asasi manusia PBB yang baharu supaya mengutamakan situasi hak asasi manusia di Palestin.

Dalam surat pada hari Isnin, organisasi itu mengalu-alukan Pesuruhjaya Tinggi Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang baru, Volker Türk, yang secara rasmi memulakan peranan baharunya pada hari itu.

Antara 65 penandatangan ialah kumpulan hak tahanan Palestin Addameer dan NGO undang-undang Al-Haq, di samping Suara Yahudi untuk Keamanan dan Kempen Solidariti Palestin di UK.

“Rakyat Palestin [telah] dinafikan hak mereka untuk menentukan nasib sendiri, mereka telah mengalami lebih tujuh dekad pelaksanaan Settler-Colonialism Israel dan dasar apartheid, serta 55 tahun penjajahan yang dipenuhi peperangan,” tulis organisasi itu.

"Penduduk Gaza [telah] bertahan dalam keadaan yang hampir tidak dapat didiami selama 15 tahun, dan pelarian Palestin [tidak] dapat menggunakan hak mereka untuk kembali."

Kumpulan itu berkata mereka mahu situasi hak asasi manusia di Palestin berada di puncak agenda Türk.

"Sejak terlalu lama, persoalan Palestin telah dianggap sebagai pengecualian terhadap pelaksanaan undang-undang antarabangsa," tambah mereka.

Surat itu membangkitkan penggunaan penahanan pentadbiran Israel terhadap rakyat Palestin, yang membolehkan mereka dipenjarakan selama-lamanya tanpa tuduhan.

Lebih-lebih lagi, surat itu ditujukan kepada 5,330 rakyat Palestin yang terbunuh oleh "lima serangan tentera berskala penuh" Israel di Gaza antara 2008 dan 2022. Ia juga menarik perhatian kepada peningkatan baru-baru ini dalam pencerobohan tentera Israel ke bandar-bandar Tebing Barat yang dijajah.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,673,722
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....