000000
X
PALESTIN
Rakaman CCTV baharu menunjukkan serbuan Israel ke atas kumpulan hak asasi manusia Palestin
Oleh: Abiidah Binti Fadzlan Shahidi
19 September 2022 | 11.31 pagi
RAMALLAH - Kumpulan hak asasi manusia Palestin Al-Haq dan Seni Bina Forensik menerbitkan sebuah rakaman video baharu pada jumaat lalu yang menunjukkan serangan tentera Israel ke atas pejabat Al-Haq pada Ogos lepas.

Dalam serbuan subuh pada 18 Ogos, tentera Israel telah mengakibatkan kerosakan besar kepada harta benda bahkan tentera mengeluarkan arahan yang mengenakan penutupan tujuh pejabat kumpulan hak asasi manusia Palestin: Al-Haq, Addameer, Pusat Kajian & Pembangunan Bisan, Pertahanan untuk Kanak-kanak Antarabangsa- Palestin, Jawatankuasa Kesatuan Pekerja Pertanian (UAWC), Kesatuan Jawatankuasa Wanita Palestin (UPWC), dan Jawatankuasa Kerja Kesihatan (HWC). Tindakan ini jelas menunjukkan bahawa Israel adalah organisasi "pengganas" dan "melanggar undang-undang".

Video itu - dikeluarkan bersama oleh Al-Haq dan institut penyelidikan Arkitek Forensik British - termasuk kandungan yang diambil daripada empat kamera keselamatan yang dipasang di pejabat organisasi. Selepas memecahkan pintu, video menunjukkan askar Israel mengambil ‘swafoto’ dan menyelongkar pengikat kira-kira 40 minit selepas serbuan bermula, tentera Israel memotong kuasa, yang memotong suapan kamera.

Rakaman berkenaan disegerakan dan dianalisis oleh Al-Haq dan Seni Bina Forensik, mendedahkan bahawa serbuan bermula pada pukul tiga pagi apabila 16 tentera Israel tiba dengan sembilan kenderaan tentera. Askar-askar itu, yang menghabiskan lebih daripada satu jam di pejabat Al-Haq dan kelihatan diketuai oleh Pasukan Peninjau Khas, dengan ganas menceroboh masuk ke dalam bilik pelayan organisasi serta pejabat CEO dan sekretariat dengan mengacukan senjata api.

Ketika beberapa askar Israel mencari dokumen organisasi dan pentadbiran Al-Haq, yang lain kelihatan bersosial-mengambil gambar trofi dan swafoto berkumpulan "sebagai tindakan penguasaan dan penghinaan terhadap premis itu," kata Seni Bina Forensik.

Pengarah Al-Haq Shawan Jabarin berkata beliau bimbang tentera memasang perisian pengawasan pada komputer organisasi itu. “Kami mengesyaki manipulasi di pihak mereka. Kami bekerja secara telus, tetapi rejim Israel menggunakan perisian pengawasan untuk mengintip kami,” katanya sambil menekankan bahawa pada November perisian pengintip Pegasus ditemui pada telefon pekerja di enam NGO Palestin, termasuk seorang penyelidik untuk Al-Haq. "Kami tidak mempunyai apa-apa untuk disembunyikan, kami melindungi keadilan malah merekalah yang melakukan jenayah dan cuba menyembunyikannya," kata Jabarin. Pertubuhan itu berkata bahawa fakta bahawa askar mengambil swafoto di dalam pejabat adalah "tindakan penghinaan dan penguasaan."
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,673,504
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....