000000
X
PALESTIN
Promosi kekejaman Israel terhadap pembunuhan rakyat Palestin, Marvel Studios dikecam
Oleh: Abiidah Binti Fadzlan Shahidi
14 September 2022 | 7.08 pagi
  WASHINGTON – Marvel Studios, sebuah syarikat penerbitan filem dan televisyen Amerika yang diasaskan oleh ahli perniagaan Israel-Amerika, dikecam kerana mempromosikan serangan kejam Israel terhadap pembunuhan rakyat Palestin.

Marvel Studios mengumumkan bahawa Captain America: New World Order akan menampilkan watak bernama Sabra, seorang pegawai polis Israel dan perisik untuk Mossad, agensi kerajaan Israel yang bertanggungjawab membunuh dan memenjarakan ribuan rakyat Palestin.

“Kisah asal-usul watak yang membimbangkan itu berlatar belakang kematian seorang kanak-kanak Palestin, menggunakan banyak stereotaip perkauman, anti-Muslim dan gambaran yang tidak berperikemanusiaan terhadap rakyat Palestin—semuanya sambil mengagungkan keganasan tentera Israel,” kata Institut Pemahaman Timur Tengah yang berpangkalan di AS ( IMEU), sebuah organisasi bukan untung.

“Watak Marvel, Sabra adalah peringatan yang tidak berperasaan terhadap kekejaman hak asasi manusia Israel,” katanya ketika bulan ini menandakan ulang tahun ke-40 pembunuhan beramai-ramai Sabra dan Shatila apabila beribu-ribu orang awam Palestin dan Lubnan dibunuh secara kejam semasa tentera Israel menceroboh dan menjajah ibu kota Lubnan, Beirut, pada September 1982, yang bukan sahaja melihat tetapi juga memudahkan pembunuhan beramai-ramai.

IMEU berkata bahawa tidak ada yang heroik tentang penjajahan tentera Israel yang kejam.

“Dengan memuliakan tentera dan polis Israel, Marvel mempromosikan keganasan Israel terhadap rakyat Palestin dan membolehkan penindasan berterusan terhadap berjuta-juta rakyat Palestin yang hidup di bawah pemerintahan tentera rejim Israel,” katanya.

Marvel Studios ialah sebuah syarikat penerbitan filem dan televisyen Amerika yang merupakan anak syarikat Walt Disney Studios. Ia menghasilkan filem Marvel Cinematic Universe, berdasarkan watak yang muncul dalam penerbitan Marvel Comics. Pengasas, pengerusi, dan Ketua Pegawai Eksekutifnya ialah Avi Arad, seorang ahli perniagaan dan penerbit filem Israel-Amerika.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,675,276
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....