000000
X
PALESTIN
Isu Hasil Cukai PA yang Ditahan oleh Israel Kekal Tidak Berubah Walaupun Ada Campur Tangan Beberapa Pihak
Oleh: Nur Khairunnisa Binti Mohamad
9 Januari 2024 | 11.00 malam
TEBING BARAT - Perdana Menteri Mohammad Shtayyeh berkata bahawa isu dana cukai PA yang ditahan oleh Israel kekal tidak berubah walaupun ada campur tangan Presiden AS Joe Biden, Penasihat Keselamatan Negara Jack Sullivan dan Setiausaha Negeri Antony Blinken, serta beberapa pemimpin dunia.

Bercakap pada mesyuarat mingguan kabinet yang didedikasikan untuk membincangkan kesan pembunuhan beramai-ramai dan perang pembersihan etnik Israel terhadap penduduk Palestin di Semenanjung Gaza yang telah memasuki bulan keempat, serta serangan berterusan oleh tentera Israel di Tebing Barat termasuk Baitulmaqdis. Kabinet juga membincangkan cara untuk menghalang mereka dari terus menceroboh memandangkan ratusan mangsa menjadi korban melibatkan nyawa kanak-kanak, wanita serta orang awam.

Kabinet juga membincangkan implikasi penahanan dana cukai PA oleh Israel terhadap keupayaan kerajaan untuk memenuhi komitmennya terhadap gaji pekerja dan penyampaian perkhidmatan awam serta mencari jalan untuk memastikan pembayaran gaji pekerja di Tebing Barat dan Semenanjung Gaza dilunaskan.

Sementara menunggu penyelesaian untuk tindakan Israel membuat potongan wang PA yang tidak adil, yang melaluinya ia mencari matlamat politik yang bertujuan untuk memisahkan Gaza Wilayah secara geografi dari negara Palestin yang merdeka dalam sempadan sebelum 1967, dengan Baitulmaqdis Timur sebagai sempadannya.

Beliau menegaskan bahawa Israel terus menolak cadangan pentadbiran AS untuk membenarkan Norway memindahkan hasil cukai kepada PA, walaupun ia diterima oleh PA.

Perdana menteri menyatakan bahawa pada bulan lepas Israel memotong 517 juta Shekel daripada hasil cukai yang dikutip oleh Israel bagi pihak Pihak Berkuasa Palestin, yang berjumlah 750 juta Shekel.

Pihak Berkuasa Palestin (PA) enggan menerima dana pelepasan yang dikurangkan selepas keputusan Menteri Kewangan Israel Bezalel Smotrich, yang terkenal dengan kebenciannya terhadap rakyat Palestin, untuk memotong wang yang diperuntukkan PA untuk perkhidmatan di Semenanjung Gaza daripada cukai bulanan

Kabinet juga membincangkan usaha untuk memecahkan kebuntuan semasa mengenai isu hasil cukai yang ditahan oleh Israel, yang ditegaskannya ketika ini menjadi isu utama dalam agenda mesyuarat kabinet.

Shtayyeh juga menegaskan bahawa Israel akan hadir pada hari Khamis di hadapan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) di The Hague berhubung jenayah pembunuhan beramai-ramai di Gaza.

Kabinet juga mengisytiharkan bahawa ia berada dalam keadaan kecemasan dan bekerja secara konsisten dalam penyediaan belanjawan dan aktiviti kerajaan bagi tahun 2024 mengikut keadaan untuk memastikan penyediaan perkhidmatan yang berterusan kepada rakyat.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,628,104
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....