000000
X
PALESTIN
Kumpulan Yahudi gesa kerajaan Kanada kutuk serbuan Israel ke atas pertubuhan masyarakat Palestin
Oleh: Mohd Qutaibah Bin Ismail
21 Ogos 2022 | 03.30 PM
MONTREAL, KANADA - Suara Yahudi Bebas Kanada menggesa kerajaan Kanada mengecam serbuan Israel ke atas pejabat tujuh pertubuhan masyarakat sivil di Palestin minggu lalu. Serbuan itu berlaku sepuluh bulan selepas Israel menetapkan enam pertubuhan ini sebagai kumpulan 'pengganas', walaupun ia gagal memberikan sebarang bukti yang kukuh untuk menyokong dakwaannya.

“Tindakan Israel ke atas pertubuhan-pertubuhan ini adalah percubaan anti-demokratik yang terang-terangan untuk mendelegitimasi dan akhirnya membungkam masyarakat sivil Palestin,” kata jurucakap Komunikasi dan Media IJV Rowan Gaudet. “Motif ini diperjelaskan terutamanya oleh serangan ke atas Defence for Children International–Palestine yang menyiasat pembunuhan kira-kira 37 kanak-kanak Palestin pada tahun ini sahaja”.

Pada bulan Julai, kementerian luar Belgium, Denmark, Perancis, Jerman, Ireland, Itali, Belanda, Sepanyol dan Sweden bersama-sama menyiasat penetapan Israel terhadap organisasi ini sebagai kumpulan pengganas dan membuat kesimpulan bahawa tuduhan itu tidak berasas. Keputusan itu juga telah dibantah oleh lebih daripada dua puluh kumpulan hak asasi manusia Israel dan Pesuruhjaya Tinggi PBB bagi Hak Asasi Manusia Michelle Bachelet, antara lain.

Pada Disember 2021, Menteri Luar Negeri Kanada Mélanie Joly berkata dia menghubungi Yair Lapid, menteri luar negeri ketika itu, meminta penjelasan mengenai situasi itu.

"Kerajaan mempunyai masa yang mencukupi untuk mendapatkan kejelasan" sambung Gaudet. “Sudah tiba masanya untuk Kanada mengambil tindakan. Kami menyeru kerajaan untuk segera mengutuk percubaan Israel menutup kumpulan Palestin yang mendedahkan dan menentang sistem apartheid yang didokumentasikan dengan baik.”

“Terbaru Jun lalu, Justin Trudeau mengulangi bahawa Kanada dan Israel ‘adalah kawan rapat yang diikat bersama oleh nilai demokrasi yang dikongsi bersama’,” kata Gaudet. “Adakah ini bermakna kita boleh mengharapkan Kanada menutup pejabat hak asasi manusia Kanada dan kumpulan orang asli kemudian merampas dokumen yang mereka gunakan untuk menyiasat kerajaan kita? Atau adakah Kanada akhirnya akan mengecam tindakan ini dan bergabung dengan sekutu Eropahnya dalam menolak tuntutan Israel?”
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,673,624
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....