000000
X
PALESTIN
Jepun dan Palestin Menandatangani Perjanjian Projek Air yang Bernilai $20 Juta
Oleh: Nur Khairunnisa Binti Mohamad
27 September 2023 | 11.45 tengahari
TEBING BARAT - Di bawah naungan Perdana Menteri Mohammad Shtayyeh, kerajaan Palestin hari ini menandatangani memorandum persefahaman dengan kerajaan Jepun berhubung pembiayaan projek menambah baik bekalan air minuman di Jenin dengan nilai sebanyak $20 juta.

Perjanjian projek itu yang ditandatangani di Pejabat Perdana Menteri adalah sebahagian daripada sokongan antarabangsa yang bertujuan menyediakan akses kepada air bersih untuk penduduk di bandar Jenin, utara Tebing Barat. Dengan perjanjian ini, Pihak Berkuasa Air Palestin akan meningkatkan bekalan air di Perbandaran Jenin dengan membaik pulih kemudahan sumber air, membina kemudahan pengagihan air, mewujudkan pengezonan pengagihan air yang sesuai, dan mengembangkan rangkaian pengagihan.

Perdana Menteri Muhammad Shtayyeh menyampaikan ucapan terima kasihnya kepada kerajaan Jepun dan rakyat Jepun atas sokongan tidak berbelah bahagi mereka terhadap Palestin merentasi pelbagai dimensi. Sokongan yang konsisten ini berfungsi untuk mengukuhkan daya tahan Palestin dan memperkukuh hubungan dua hala antara kedua-dua negara.

Beliau menegaskan bahawa pemberian ini khusus diperuntukkan untuk kesejahteraan rakyat Palestin di Jenin dan akan diuruskan oleh Pihak Berkuasa Air Palestin.

Penasihat Perdana Menteri, Estephan Salama, menjelaskan kerja-kerja projek itu dijangka bermula selepas pemeteraian, dan pelaksanaannya akan meningkatkan peratusan penerima manfaat rangkaian bekalan air daripada 81% kepada 98%. Ia juga akan mengurangkan kerugian daripada 60% kepada 25% dan akan meningkatkan bilangan penerima projek di Jenin menjelang 2030 kepada lebih 70,000 orang.

Mazen Ghoneim, ketua Pihak Berkuasa Air, mengucapkan terima kasih kepada kerajaan Jepun dan JICA atas sokongan yang mereka berikan kepada Palestin secara amnya dan sektor air khususnya, menjelaskan bahawa projek ini rentetan hasil daripada fasa pertama, yang bermula pada 2017 dengan  kos sebanyak $5 juta.

"Kami berharap untuk terus bekerjasama dengan kerajaan Jepun dalam sektor air kerana air di Palestin bukan sahaja sumber asas dan keutamaan kerajaan tetapi lebih kepada isu politik yang sangat baik memandangkan penduduk haram Israel menguasai lebih daripada 85% sumber air di Palestin dan menindas rakyat kita. Oleh itu, projek-projek ini datang supaya kita boleh mengeksploitasi setiap titisan air untuk menyediakannya kepada rakyat kita supaya kita boleh kekal teguh di atas tanah kita dan menghadapi semua langkah Israel untuk menguasai Palestin" ucapnya.

Bagi pihak Duta bagi Hal Ehwal Palestin, Wakil Jepun ke Palestin, Yoichi Nakashima, melahirkan rasa terima kasih kepada Perdana Menteri dan rakan kongsi Palestin kerana memudahkan pelaksanaan projek Jepun di Palestin.

"Hari ini, Jepun telah menghulurkan sokongan baharu bernilai $20 juta untuk meningkatkan perkhidmatan air di bandar Jenin. Bantuan ini akan disalurkan melalui pasukan perbandaran yang sebelum ini mendapat manfaat daripada projek JICA. Matlamat utama pemberian ini termasuk pemulihan sumber air kemudahan, pengembangan infrastruktur pengagihan air, dan peningkatan kecekapan bekalan air di Perbandaran Jenin," katanya.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,664,106
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....