000000
X
PALESTIN
Rejim Tentera Israel Serang Sebahagian Kompleks Masjid Al-Aqsa
Oleh: Abdur Rahman Raji
8 September 2023 | 8.30 malam

Rejim tentera Israel telah menyerbu Bilik Bab al-Rahma, yang terletak di dalam kompleks Masjid Al-Aqsa, sehingga menyebabkan kerosakan besar di bahagian bangunan tersebut.


Menurut sumber tempatan,  rejim tentera Israel melakukan operasi pemeriksaan di bahagian bilik Bab al-Rahma, serta merosakkan sebahagian daripada isinya dan merampas barang-barang lain.

Rejim tentera Israel telah menyasarkan serangan ke atas Bilik Bab al-Rahma, dalam usaha mereka untuk mengawalnya dan menukarkannya menjadi sebuah kuil Yahudi. Ini merupakan sebahagian daripada agenda yang lebih besar oleh pihak rejim penjajah Israel untuk memberikan ciri-ciri agama Yahudi kepada Masjid Al-Aqsa, yang dianggap sebagai tempat yang paling suci ketiga bagi umat Islam selepas Mekah dan Madinah.

Bilik Bab al-Rahma, seperti seluruh kompleks Masjid Al-Aqsa, dikelola di bawah pihak Wakaf Islam, yang bertanggungjawab untuk mengurus dan menyelenggara tempat-tempat suci Islam di Baitul Maqdis.

Usaha-usaha berterusan oleh pihak penjajah Israel untuk mengawal kawasan suci ini menimbulkan kebimbangan tentang perlindungan hak agama dan pemeliharaan identiti sejarah Palestin.

X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,656,254
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....