000000
X
YAMAN
PBB: Setengah Juta Kanak-kanak Yaman Berdepan Risiko Malnutrisi
Oleh: Rusydan Yusup
28 Mei 2023 | 8.14 pagi
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengumumkan pada hari Jumaat bahawa setengah juta kanak-kanak di kawasan yang dikawal oleh kerajaan Yaman berisiko mengalami kekurangan zat makanan akut tahun ini.

Perkembangan ini datang dalam satu kenyataan bersama yang dikeluarkan oleh tiga agensi PBB, Tabung Kanak-Kanak PBB (UNICEF), Pertubuhan Makanan dan Pertanian PBB (FAO) dan Program Makanan Dunia PBB (WFP), yang salinannya diterima oleh agensi berita Anadolu. .

"Memandangkan kekurangan zat makanan akut terus bertambah buruk di wilayah selatan, dianggarkan pada tahun 2023, setengah juta kanak-kanak akan mengalami kekurangan zat makanan akut, termasuk hampir 100,000 kanak-kanak yang berkemungkinan mengalami kekurangan zat makanan yang teruk," kata kenyataan itu.

"Turut dianggarkan sehingga suku juta wanita hamil dan menyusu (PLW) akan mengalami kekurangan zat makanan yang teruk," tambahnya.

Walaupun kenyataan itu menunjukkan sedikit peningkatan dalam keselamatan makanan dalam tempoh lima bulan pertama tahun ini, ia memberi amaran bahawa: "Walaupun terdapat sedikit peningkatan, hampir semua daerah di bawah kawalan kerajaan Yaman dinilai menghadapi tahap ketidakamanan makanan yang tinggi."

Selama berbulan-bulan, PBB telah mengalami kekurangan dana yang teruk untuk operasi kemanusiaan di Yaman, menyebabkan pengurangan bantuan kepada berjuta-juta orang di tengah-tengah amaran lebih banyak kelaparan.

Selama kira-kira lapan tahun, Yaman telah menyaksikan perang berterusan antara pasukan pro-kerajaan yang disokong oleh pakatan tentera Arab yang diketuai oleh negara jiran Arab Saudi dan Kumpulan Syiah Houthi yang disokong Iran, yang menguasai beberapa wilayah, termasuk ibu negara.

Menjelang akhir 2021, perang itu meragut nyawa sebanyak 377,000 orang dan menyebabkan kerugian ekonomi sebanyak $126 bilion, menurut PBB. Kebanyakan penduduk, kira-kira 30 juta orang, bergantung kepada bantuan dalam salah satu krisis kemanusiaan yang paling teruk di dunia.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,641,166
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....