000000
X
YAMAN
Tentera Yaman Ambil Alih Lembah Omaran Abyan daripada Al-Qaeda
Oleh: Rusydan Yusup
21 September 2022 | 1.33 Petang
  AL-MUKALLA - Tentera Yaman mengumumkan bahawa mereka telah menguasai sebuah lembah besar di wilayah selatan Abyan daripada Al-Qaeda, memaksa pejuangnya meninggalkan tempat persembunyian dan kemudahan latihan mereka.

Mohammed Al-Naqeeb, jurucakap Majlis Peralihan Selatan (STC) yang pro-kemerdekaan, berkata tentera telah menguasai semula lembah Omaran yang panjang dan curam di wilayah itu, dan kini sedang berusaha untuk mematikan periuk api dan bahan letupan untuk membolehkan orang ramai pulang ke kampung mereka. .

“Kami telah mengeluarkan semua unsur pengganas dari lembah, memaksa mereka melarikan diri ke gunung lain. Kami tidak akan membiarkan mereka bangkit lagi,” kata Al-Naqeeb.

Pengumuman itu dibuat sehari selepas pasukan tentera yang sama mengumumkan pengusiran militan Al-Qaeda dari kemudahan tentera utama di lembah Omaran, yang menyaksikan mereka menyembunyikan tebusan, menyediakan kereta yang dipasang bahan letupan, dan merancang serangan maut ke atas sasaran kerajaan di kawasan yang dibebaskan.

Pasukan Tentera Selatan minggu lalu menyeberang ke kubu kuat Al-Qaeda di wilayah selatan, dalam serangan tentera yang bertujuan untuk mengusir militan dari kawasan pedalaman terpencil di Abyan dan Shabwa.

Selepas misi merampas ranjau di lembah Omaran selesai, Al-Naqeeb berkata pasukannya akan pergi ke kawasan tanah tinggi dan lembah di daerah Mahfad di Abyan untuk mengejar pejuang Al-Qaeda.

Beliau berkata: "Kami akan mengumumkan pembebasan penuh Abyan daripada Al-Qaeda sebaik sahaja pengganas dibersihkan dari Mahfad."
Operasi ketenteraan yang berterusan di Abyan dan Shabwa dilancarkan awal minggu lalu berikutan beberapa serangan ke atas tentera kerajaan di wilayah selatan yang mengakibatkan kematian berpuluh-puluh askar dan penculikan rakyat dan pekerja bantuan asing.

Pegawai Yaman berkata militan Al-Qaeda merancang operasi dan melatih pengebom berani mati di pangkalan tentera di lembah seperti Omaran.

Wartawan dan aktivis Yaman menggesa rakyat negara itu, media dan masyarakat antarabangsa untuk menyokong operasi ketenteraan yang berterusan untuk meneutralkan ancaman pertubuhan pengganas.

Fatehi bin Lazerq, editor Aden Al-Ghad, berkata masyarakat antarabangsa harus menyokong sebarang usaha oleh kerajaan Yaman, STC, dan Gabungan untuk Mengembalikan Legitimasi di Yaman untuk menyingkirkan kumpulan seperti Al-Qaeda, Houthi, dan Daesh.

“Perjuangan menentang pelampau ini mestilah bebas daripada sebarang perhitungan, kecenderungan atau orientasi politik. Al-Qaeda menimbulkan ancaman kepada masyarakat secara keseluruhan,” kata Bin Lazerq.

Beliau menambah bahawa badan negara harus diaktifkan semula dan pasukan keselamatan perlu ditempatkan secara kekal di bekas kubu kuat Al-Qaeda, menekankan keperluan untuk menganjurkan kempen kesedaran yang meluas dan menyediakan peluang pekerjaan untuk penduduk tempatan.

"Untuk memerangi keganasan secara berkesan, persekitaran sebenar mesti diwujudkan melalui pendidikan, penciptaan peluang pekerjaan untuk golongan muda, dan penubuhan mekanisme sebenar menghalang mereka daripada mengembara ke kawasan panas pengganas," katanya.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,640,801
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....