000000
X
DUNIA
Lebih 160 Pegawai Tentera Rejim Mogok Berterusan Terhadap Netanyahu
Oleh: Abiidah Binti Fadzlan Shahidi
19 Julai 2023 | 10.52 pagi
Rangkaian "Sky News Arabia" Amerika melaporkan bahawa 161 askar dan pegawai Tentera Udara Israel mengumumkan penggantungan perkhidmatan mereka, sebagai protes terhadap projek pembaharuan kehakiman yang dibentangkan oleh kerajaan Netanyahu. 

Akhbar Israel "Haaretz" memetik pegawai dari Tentera Udara sebagai menyeru mereka untuk "berhenti secara sukarela." 

Puluhan ribu pendatang haram turun ke jalanan dan berkumpul di dalam dan sekitar stesen kereta api dan dataran bandar pada hari Selasa, untuk membantah pembaharuan kehakiman yang bertujuan untuk "membasmi demokrasi", sebelum mengundi rang undang-undang di Knesset. 

Pengenalan projek reformasi kehakiman pada awal Januari oleh gabungan kerajaan yang dibentuk oleh Benjamin Netanyahu dengan parti sayap kanan dan ultra-Ortodoks memecahbelahkan entiti Israel dan mencetuskan salah satu gerakan protes terbesar. 

“Melalui tindakan keingkaran sivil, kami akan terus berdemonstrasi sehingga pemansuhan sepenuhnya reformasi kehakiman,” kata Josh Drill, jurucakap gerakan protes itu. 

Polis rejim berkata dalam satu kenyataan bahawa ia telah menahan 19 orang atas tuduhan "mengganggu ketenteraman awam," sambil menambah bahawa ia telah menahan seorang penunggang motosikal yang cuba menyerang penunjuk perasaan. 

Bantahan ini dibuat selepas Knesset meluluskan bacaan pertama minggu lalu, untuk meminda apa yang dikenali sebagai klausa "kemunasabahan". Ia dijadual mengadakan sesi pengundian pada bacaan kedua dan ketiga akhir Julai ini. 

Jika diluluskan, ia menjadi undang-undang. "Klausa kewajaran" adalah salah satu alat prosedur yang tersedia untuk sistem kehakiman dalam entiti penjajahan khususnya kepada hakim, khususnya hakim Mahkamah Agung. 

Melaluinya, Mahkamah Agung menjalankan kawalan kehakiman ke atas kerja pelbagai senjata pihak berkuasa eksekutif, yang diwakili oleh kerajaan, kementerian dan badan rasminya. 

Pindaan itu akan memberi kerajaan kuasa yang lebih luas dalam melantik hakim khususnya akan menjejaskan pelantikan menteri. 

Pada bulan Januari, keputusan Mahkamah Agung memaksa Netanyahu memecat pegawai kedua dalam kerajaan, Aryeh Deri, yang disabitkan kesalahan mengelak cukai. 

Kerajaan Netanyahu, yang dibentuk pada penghujung Disember, mengatakan bahawa pindaan itu bertujuan untuk "mewujudkan keseimbangan antara kuasa, dengan mengurangkan kuasa Mahkamah Agung," yang dianggap oleh cabang eksekutif yang "dipolitikkan." 

Bagi penentang reformasi, mereka percaya, sebaliknya, "ia boleh membuka pintu untuk mengambil jalan yang tidak bebas, tetapi lebih bersifat autokratik." 
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,646,520
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....