000000
X
SYRIA
Syria: Kekurangan Bahan Api dan Kenaikan Kos Jejas Pengeluaran Roti
Oleh: Rusydan Yusup
17 Januari 2023 | 1.39 tengahari
SYRIA - Kekurangan bahan api dan kenaikan harga yang tidak pernah berlaku sebelum ini telah menjejaskan kedai roti yang beroperasi di kawasan yang dikuasai rejim Syria, memaksa mereka membuat roti hanya dua atau tiga kali seminggu.  Keadaan ini telah mendorong harga roti naik dengan ketara, lapor Anadolu.

Dengan purata gaji yang ditambat pada sekitar $20 sebulan, kos roti telah meningkat bersamaan dengan 50 sen sehari untuk seikat roti yang cukup untuk dua orang. Kadar di pasaran gelap pula adalah lebih tinggi.

Kedai roti di Damsyik dibuka seminggu sekali, dengan pelanggan beratur panjang ketika penderitaan rakyat Syria di kawasan yang dikawal rejim semakin teruk. Krisis ini sangat teruk sehinggakan tokoh-tokoh terkenal yang biasanya setia telah mengkritik rejim.

Krisis ini diburukkan lagi dengan kekurangan gandum keluaran tempatan. Media pro-rejim memetik menteri pertanian sebagai berkata bahawa pengeluaran gandum Syria tahun ini berjumlah 1.7 juta tan, manakala negara memerlukan 3.2 juta.

Sejak beberapa bulan lalu, kawasan yang dikuasai rejim telah menyaksikan krisis ekonomi berturut-turut, membawa kepada kejatuhan rekod dalam harga lira Syria berbanding dolar AS. Pada awal tahun ini, Bank Pusat Syria mengurangkan kadar pertukaran rasmi daripada 3.015 kepada 4.522 lira Syria untuk satu dolar, manakala kadar pasaran gelap yang digunakan dalam kebanyakan aktiviti ekonomi ialah kira-kira 6.500.

Dengan ketiadaan penyelesaian politik, pemerhati menjangkakan krisis ekonomi akan berterusan dalam masa terdekat. Mangsa utama adalah rakyat yang kuasa belinya telah jatuh ke tahap yang tidak pernah berlaku sebelum ini.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,643,370
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....