000000
X
PALESTIN
Pejuang Gaza Isytihar 'Keadaan Waspada’ Selepas Dua Letupan di Baitul Maqdis
Oleh: Rusydan Yusup
24 November 2022 | 1.51 tengahari
Kumpulan Pejuang Palestin di Semenanjung Gaza mengisytiharkan "keadaan waspada" pada hari Rabu dengan menjangkakan kemungkinan serangan tentera Israel ke atas wilayah yang dikepung, menurut sumber keselamatan.

Bercakap kepada The New Arab, di bawah syarat tidak mahu namanya disiarkan, seorang pejuang dalam Gerakan Perjuangan Islam Palestin (Hamas) berkata bahawa "ruang bersama perjuangan Palestin menerima pakai langkah keselamatan yang belum pernah berlaku sebelum ini" dan bahawa ia "memanggil semua pejuang untuk bersedia menghadapi sebarang kecemasan."

“Pihak pejuang bersedia untuk terlibat dalam perang berskala besar baru dengan Israel,” tambahnya, sambil menunjukkan bahawa kumpulan itu telah meletakkan kakitangan mereka dalam keadaan berwaspada untuk bertindak balas terhadap sebarang pengeboman Israel.

Keadaan berwaspada itu diumumkan berikutan dua letupan berasingan yang berlaku pada awal hari Rabu di stesen bas di barat Baitul Maqdis, membunuh seorang warga Israel dan mencederakan sekurang-kurangnya 22 yang lain, menurut polis Israel.

Pada jam 7:05 pagi waktu tempatan, alat letupan dilepaskan berhampiran sebuah bas di kawasan Givat Sha’ul, menyebabkan beberapa orang cedera, manakala beberapa orang lain dalam keadaan kritikal.

Sekitar 7:35 pagi, satu lagi letupan berlaku di sebelah perhentian bas di persimpangan Ramot di Baitul Maqdis. Tiga yang dilaporkan cedera ringan telah dipindahkan dari tempat kejadian untuk menerima rawatan perubatan

Media Israel melaporkan bahawa pegawai keselamatan Israel menuduh Hamas membiayai dan melaksanakan letupan yang tidak pernah berlaku sebelum ini.

Walaupun Hamas tidak mengaku bertanggungjawab atas letupan itu, jurucakap pergerakan itu memuji "operasi heroik" dan menegaskan bahawa "ia datang sebagai tindak balas semula jadi terhadap jenayah dan pelanggaran Israel yang tidak berkesudahan di Baitul Maqdis, Kompleks Masjid Al-Aqsa, dan Tebing Barat.”

Sejak Mac, serangan daripada rakyat Palestin telah meningkat, membunuh sekurang-kurangnya 21 warga Israel. Sebaliknya, Israel telah membunuh sekurang-kurangnya 200 rakyat Palestin, termasuk wanita dan kanak-kanak.
X
X

Pada 3hb. Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Sejak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam pelbagai bentuk projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai.
No. 1, Jalan 3/3B, Seksyen 3,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Telefon
: +6 03 8926 7019
Faksimile
: +6 03 8925 9963
Email
: office@amanpalestin.net
GPS
: N 2.9414084 E 101.7796932
Pelawat No
: 14,623,655
Laksanakan Sumbangan Anda Melalui:
Sumbangan Anda Melalui:
Hakcipta Aman Palestin Berhad  |  Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Hakcipta Aman Palestin Berhad
Dikuasakan oleh: Vortex Design Sdn. Bhd.
Sila tunggu sebentar....